måndag 1 december 2014

Julklappar - Överskattat eller underskattat?

Nu har jag inte skrivit på jättelänge. Ibland räcker tiden bara inte till. Men nu så... Är julklappar överskattat eller underskattat? 

Egentligen är det en dålig ställd fråga av mig. Jag älskar julklappar. Särskilt att ge till dem man älskar allra mest och försöka komma på det där smarta tycker jag. Sen behöver det inte vara julklappar i drivor. 
Jag kommer ihåg när jag gjort ett stort nyckelskåp i slöjden till mamma. Hela jag pirrade när hon skulle öppna det. Jag var spänd. Och jag blev så lycklig att hon blev glad. Mina föräldrar känner mig bra och jag har nog aldrig blivit onöjd med en julklapp. 

Jag tycker inte att julklappar blir överskattat när man också är med och ger till andra som inte har. I söndags var jag på gudstjänst i Hillsong Church i Sthlm. Så bra. I slutet av Gudstjänsten berättade de att de skulle samla in kläder, mat och julklappar till familjer som inget har. De berättade att de varit in i familjer som har Max ett plastbord och två plaststolar i möbelväg. De skulle ge julklapparna till föräldrarna så att de själva kunde ge till barnen. Vilken bra grej! 

Förra året så samlade min kyrka in julklappar till flyktingbarn i vår stad. Jag gick till stan och skulle köpa julklappar. Det var svårt! Kunde jag köpa pennor? .. För tänk om de inte hade papper. Kunde jag köpa pärlplattor? Tänk om det inte fanns strykjärn där de bodde. Tillslut blev det pärlor med tråd till och ett paket med bilar. 

Jag vill vara med och ge till andra som behöver det allra mest, men också min familj för jag tycker så mycket om att visa att jag älskar dem. Jag är nog en sådan som visar kärlek med skrift och gåvor. Just därför vill jag ge julklappar, men i lagom mängd. 

Hur tänker du? 

Nästa blogginlägg kommer handla om en annorlunda jul! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar