söndag 17 augusti 2014

Varför tillåter Gud smärta och allt ont i världen när han är mäktig nogatt ändra det?

För några dagar sedan skrev jag att jag skulle svara på frågor i min blogg. Frågor om min tro och meningen med livet. Frågorna är sådana frågor jag ibland får av folk. Dagens fråga blir: Varför tillåter Gud smärta och allt ont i världen när han är mäktig nog att ändra det?

Just den frågan har jag också funderat på många gånger, men en dag fick jag svaret håll jag på och säga. Jag kanske inte fick svaret. Men, jag fick ett svar som hjälpte mig en bit på vägen... 

I början av Bibeln kan vi läsa om hur Gud skapade världen. Adam och Eva levde i Edens lustgård. Allt var frid och fröjd och livet var i harmoni. Det fick göra allt. Men, inte en sak. De fick inte äta av frukten på ett av träden. De blev frestade att göra det ändå och där tog allt det perfekta slut. 

Likadant är det med oss. Vi lever i en värld med mycket bra saker, men också med en massa elände. Det där svaret jag fick en gång för ett antal år sedan var så här: Gud har gett oss mycket bra saker, han har gett oss förhållningsregler för att han älskar oss, såna regler som vi mår bra av. Tänk dig ungefär som en mamma som älskar sitt barn och inte låter sin treåring gå ensam i trafiken. Det skulle inte gå så bra. GUD älskar oss mer än så, men han vill inte tvinga oss att älska honom. Då skulle han inte vara den goda Guden han är. De ramar han satt upp för oss är bra, men vi är människor och vi misslyckas. En del vill inte följa Gud och utöver vår värld vet vi att det är massa krig. Det är inte vad Gud tänkt. Men, vi människor har valt att kriga, att säga fula saker, att inte dela med oss av maten vi har till andra osv. Tyvärr får detta konsekvenserna smärta, lidande osv. Tyvärr får det konsekvenser även för små barn när vi har valt att kliva utanför Guds beskyddsmurar. Detta är inte vad Gud vill alls. Han älskar när hans barn mår bra. 

Kan vi göra något åt smärtan? Yes! Vi kan samarbeta med Gud. Vi kan kliva in innanför Guds beskyddsmurar. Där han önskar att vi skulle vara. Vi kan tala gott, göra gott, dela med oss, älska Gud. Ibland misslyckas vi. Men, vi är välkomna tillbaka. Vi kan även tala om för andra om vem Gud är så de också får uppleva hans enorma kärlek. Tänk att vi kan få samarbeta med Gud. 

En kort sammanfattning då. Gud älskar oss och vill oss väl. Men han vill inte tränga sig på oss. Han vill att vi ska komma till honom. Ibland väljer människor Gud, ibland väljer människor att göra gott även om personen i fråga kanske inte tror på Gud (vi är skapade med empati), ibland väljer människan att göra ont och då får det tyvärr konsekvenser för oskyldiga människor. Jag tror Gud gråter när han ser det, han vill bättre för denna värld och han vill samarbeta med DIG! 

Vill du samarbeta med honom och göra denna värld till en bättre plats? Hoppas jag nu kunde hjälpa någon att komma närmre ett svar på denna fråga. Jag har också ibland svårt att förstå varför just smärta och ondska finns. Men jag är glad att jag har en Gud att gå till med alla mina funderingar.

När jag svarar på nästa fråga får vi se. Men, det kommer och undrar du över något mer så är det bara att fråga! See ya! 

1 kommentar:

  1. Så bra skrivet kusin!
    Du är riktigt duktig på att skriva.. vet du det.:???!?!
    Puss Å Kram!!

    SvaraRadera