söndag 9 november 2014

Att känna sig viktig!

Jag sitter på Espressohouse och dricker upp det sista av mitt kaffe. Jag har vinkat av min systerdotter som har varit hos mig en vecka. Tänk att bara få stanna upp en stund och tänka på livet. Förra helgen hade jag syrran och två andra syskonbarn här... Det kommer bli tomt på mitt golv. 

Dock inte tomt i mitt hjärta. Igår var min systerdotter iväg och tävlade. Egentligen skulle vi ha en ledig lördag bara hon och jag och ha så där lördagsmysigt. Men så kan det gå. Jag bestämde mig för att göra något annat kul av min lördag. Jag tog tåget till en familj som jag känt i 12 år. Sådana där som betytt mycket för mig från första stund. Trots att de bor nära så ses vi inte så ofta, vardagen rullar tyvärr på ibland lite för fort. Men, när vi ses så känns det som igår. En sådan där dag som gav energi. 

Jag är glad för att jag har många extra syskon i mitt liv, både de som är äldre och yngre. Så där lycklig så att jag ibland fäller en tår. Tyvärr är inte alla lika lycklig som jag, jag bara önskar att alla skulle vara det. Det finns många relationer som man kan ha i livet och som man kan önska sig, Man/fru, Flickvän/Pojkvän, mamma, barn, kusin, syskon osv osv. 
Idag handlar mitt blogginlägg om det där extra syskonet! 

Längtar du efter ett extra storasyskon?: 
Sluta aldrig hoppas. Jag tror det där extrasyskonet finns för dig. Sluta aldrig hoppas på det. Människan är en stark varelse. Fråga någon om den kan vara ett storasyskon för dig! En gång för några år sedan sade en person till mig att jag betydde jättemycket tillbaka. Det var stort för mig att jag som flera år yngre kunde få betyda något tillbaka. Mitt tips till dig: Känn dig aldrig som en jobbig lillasyster/bror till någon du ser upp till. Våga lära dig av den personen. Jag kommer aldrig glömma den dagen min biologiska storasyster frågade mig om ett råd, jag blev rätt chockad. Även om du känner dig liten ibland så besitter du också massa vishet, eftersom du lever så lär du dig förhoppningsvis nya saker varje dag som du kan dela med dig av till andra. Glöm inte det! 

Vill du vara ett storasyskon för någon annan? Var det! Hur? Hmhm... Svårt. Du känner dig nog bäst själv. Att bara bli ett extrasyskon så där händer inte bara.. Det växer fram. Att låta den där man leder få uppleva livet själv samtidigt som att ge tips och goda råd är en KONST, men visa att du vill vara den där extra syrran eller brorsan! Jag är förundrad över alla som har funnits där för mig... Vilka konstnärer! Idag när jag lyssnade på en predikan så sa min pastor att den som känner sig för liten för att göra skillnad har inte haft en mygga i sovrummet. Så är det nog faktiskt. 
I Bibeln så stor det att alla människor har minst en gåva att dela med sig av. Du har en! Glöm inte det. 

Det är enligt forskning bevisat att den som hjälper andra blir själv lyckligare. 
Hjärnan har ett belöningscentrum som aktiveras när man gör något bra. Visst är det COOLT! 

Om du är den där som inte känner dig viktig eller att du får vara viktig för någon annan så tänker jag be en bön för dig att du ska få just de ingredienserna i ditt liv! 

Idag är det Fars dag! Det kanske är en dag som just du inte kan fira för att det där med att ha en far har du inte upplevt. Men, då vill jag säga dig att Gud i himlen är en pappa som alltid älskar dig oavsett.
Det är nog det viktigaste av allt. Det finns ingen som kan älska dig som Gud kan! Våga testa om han finns. 

Det var lite sena eftermiddagstankar från mig! 
Nu är kaffet kallt och jag ska dra mig vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar