lördag 12 augusti 2017

Att fixa en billig resa!

Hej!
Nu var det ett tag sedan. Ibland får man bara släppa allt och vila och ha en skön semester. Hur mycket jag än älskar att skriva har jag släppt det där med blogg under semester. Under semestern har några frågat vad jag har för blogg samt hur jag gjorde för att hitta en billig resa till Kroatien. För er som inte visste det så har jag länge velat åka till Kroatien och i sommar blev det en verklighet.
I detta inlägget kommer jag skriva om hur jag sparade pengar och hur jag hittade billigt boende och flyg.

Spara pengar: Jag är nog rätt bra på att spara. Jag sparar på allt. Jag letar rabbater när jag behöver handla, jag avstår saker jag inte behöver osv. Självklart blir det att man lägger alldeles för mycket pengar på saker ibland. Men, tror jag känner mig som rätt sparsam och inte snål. Jag är nog rättvis och man ska dela lika och så. Jag är inte generös när det gäller allt, men när det kommer till vissa bitar är jag generös. Jag tror alla har en gåva att vara generös på olika sätt. Tid, pengar, kärlek osv. Denna sommaren kände jag att jag behövde koppla av ordentligt. Jag sålde av saker jag inte behövde och sparade. Jag kommer även att stå på två loppisar nu i efterhand. Jag tycker om när saker kan återanvändas och man kan hjälpa varandra att spara på miljön. Det är inte så att jag har ett överflöd av pengar efter ett år av mycket sjukskrivningar.. men resebudgeten gick ihop och jag bjöd med min mamma.. men, hon betalade maten själv.

Boende: Vi valde att boka vårt boende på booking.com , först bokade jag ett boende som var gratis avbokning på. Sen hittade vi ett ännu billigare boende och bokade av det vi bokade först. Man behövde inte betala boendet för än vi åkte hem. Vi bodde på ett universitet som det inte var några studenter på under sommaren. Ingen AC på rummet, men jag sov med kylklampar i sängen och kalla flaskor. Jag sov jättebra. Man kunde välja till AC i ett annat rum men för en större kostnad. På rummet hade vi kylskåp, ett skåp att låsa, dusch och toalett. I det gemsamna köket kokade vi endast kaffe på morgonen och nudlar en gång. Men vi fick köpa kastrull själv. Vi var nöjda med boendet. Fräscht och fint. En bit frän vattnet och utan pool. Men vattnet i havet ser ju ut som bassängbotten så vi kände inget behov av det. På booking finns det många bra och billiga boendet. Vill man känna sig säker på att det är ett bra boende kan man maila lite med boendet innan den avgiftsfria avbokningen gått ut! Finns fler sidor att boka billiga boenden på. Men, vi valde booking.
För att det inte ska bli för mycket för er att läsa så skriver jag mer om hur vi gjorde vår resa så billig som möjligt i nästa inlägg. Flyg, kollektivtrafik, mat osv! Fråga gärna frågor om ni vill!

Här bodde vi:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar