onsdag 16 augusti 2017

Att göra semestern till ett äventyr! 

Om ni har läst tidigare inlägg så har ni säkert läst att mamma och jag var i Kroatien en vecka i sommar. Det var några som ville att jag skulle berätta om min resa i bloggen och hur jag gjorde den så billig. Jag har i tidigare inlägg berättat hur vi bokade flyg och boende. Jag har även skrivit lite om transfer och så.

Vi bestämde att vi skulle göra resan så billig som möjligt. Vårt huvudfokus var vila, sol och bad.
Vi åt ute 4-5 gånger. Maten i Kroatien är billig. En kväll delade jag och mamma på en hamburgare, en pommes och en dricka för 58 kr.. det var MYCKET mat och vi orkade verkligen inte äta upp. Pizza beställer jag alltid utan ost, vilket tyvärr blev lite torrare i Kroatien än Sverige. Bästa var nog korven och köttet vi åt. På stranden kunde man köpa majskolvar.. underbart att kladda hur mycket man vill (då blev det enkelt och äta majskolv). I Split fanns det bland annat Lidl och där köpte vi all vår frukost, picknick och allt vi åt när vi inte åt ute. Allt till priser under Sveriges. Man kunde laga mat på vårt hostel. Vi kokade mest nudlar på kvällen och kaffe på morgonen.

Vi åkte båt en dag till Brac och till stranden Slanti Rat (värd att se) så det lade vi lite pengar på. Nästa gång jag är i Kroatien vill jag se vattenfallen. Vi sparade annars väldigt mycket på att gå överallt. Vi gick tio mil i 40 grader värme som det var större delen av dagen. Men, vi fick också se 8 olika stränder/bad/klippbad osv. Sånt äventyr och sån vila. Har nog aldrig haft en så avkopplande semester, ändå gick jag tio mil.

Det går alltså att få mycket för lite pengar och det kändes inte alls jobbigt liksom. Nu har jag nog skrivit det mesta om Kroatien. Skulle kunna skriva massor. Det är bara att fråga om du undrar mer. Ska visa några bilder här nere. Någon dag ska jag lägga ut mammas och mina highlights.

Ett måste på vår semester, den obligatoriska semesterkakan:



Slanti Rat (Utflykt).. googla!

Typiskt kroatiskt:

Vår favoritstrand i Split var den som låg närmast vårt hostel: Znjan. Så fint!

Klipphoppning

Tack mamma att du gjorde mig sällskap! Älskar dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar