lördag 7 april 2012

Då, nu och ännu mer då!

Underbara oplanerade påsk då det bara händer ljuvliga och avslappnade saker. Fina vänner, god mat, lat morgon, nya människor, Rumbleträsket. En påsk då jag hittils bara slappnat av och njutit. Så kan det vara!

Jag vill berätta något för dig så lyssna håll jag på att säga! LÄS!

... det var en långfredag för tre år sedan och den höll på och bli låååång. Jag tänker att jag satt på en buss, men det måste ha vart ett tåg. Hur kom jag annars hem? Jag skulle hem till familjen och fira påsk. Jag tänkte att äntligen så ska vi få hänga hela familjen. UNDERBART!
Men, när jag kom hem så hade pappa fått åka och akutjobba i ett badrum i Stockholm (20 mil bort). Typiskt! Jag gick till min storasyster och väntade in pappan!
Hela sitt liv har min pappa haft extrema allergier vilket innebär: Gluten, Laktos, Pälsdjursallergi (så mamma fick alltid tvätta kläder när vi kom från djur) å vi fick duscha. Att ha folk hemma var ett problem, att klippa gräs var ett problem inte bara för han själv utan han kunde inte vara i närheten. Han hade även astma. Det går nog inte att återge det extrema i text.


Men, då hände det oväntade eller helt enkelt det naturliga...
Pappa har ett eget företag som jobbar med bygg och heminredning (Kanske inte det ultimata jobbet för en allergiker). Men i badrummet var det i alla fall mögel. Han blev jätte sjuk och sprang då ut till sin bil där ingen medecin och astmaspray låg. Mamma hittar den några minuter senare hemma i Kumla. Min lillasyster sätter sig då och ber en kort bön hemma i Kumla: Käre Gud, om du finns gör pappa frisk.
Min pappa kan sen fortsätta jobba. Min lillasyster börjar förstå att något har hänt.
På lördagen så hoppar vi studsmatta, grillar och äter tårta i min systers trädgård. Hela familjen!
Sen kommer vi då till denna fantastiska påskdag som är i morgon i skrivandets stund. Då fattar jag!

Pappa följer med till kyrkan för första gången på typ 7 år. Han har inte klarat av det innan på grund av alla allergiframkallande faktorer! Jag kommer ihåg känslan när jag förstod, ATT HAN ÄR FRISK, HAN ÄR VERKLIGEN FRISK! Det var som att få en ny pappa. En pappa som inte bara diskuterade hem och jobb. Han kunde diskutera vad han sett i en klädaffär, på maxi, vad han hört i kyrkan osv. Det var att se olikheter och likheter i sin pappa som man aldrig sett. Idag känner jag lukten när folk klipper gräs (inte så att jag blir sjuk), men pappa känner ingen lukt alls. Han kan sitta bredvid en katt om han vill;) Varje gång jag tänker på detta så påminns jag om påskens budskap. Han gjorde det för 2000 år sedan på korset, han tog alla sjukdomar, alla ångest och allt dåligt på korset (JESUS), han gjorde det för 3 år sen. Det bästa att han gör det än idag - Tro Gud om nytt liv, testa vet ja! Glad påsk på er allihop: Bjuder på en bild för tre år sedan och en tagen från idag:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar