lördag 26 oktober 2013

Att ställa klockan och om att ställa OM klockan. Om SÖMN och om SOVMORGON.

Jag har pluggat i fyra gripande år. Under dessa år var jag ganska fri att bestämma när jag skulle gå och lägga mig och när jag skulle gå upp. Det sista plugg året tror jag att jag bara hade cirka 8 timmar i veckan som var till punkt och pricka schemalagda. Jag hade väldigt mycket självstudier. Däremot hade jag ett antal deadlines och datum jag behövde hålla mig till och jag hade egentligen alltid något att göra.

Att gå från plugg till ett heltidsjobb är en ganska stor omställning. Jag måste gå upp tidigt fem mornar i rad och sen får jag sova. Det braiga är ju att jag trivs på mitt jobb som jag har i höst och att man inte tar med sig något plugg eller jobb hem. I morse var en sådan där morgon jag fick sova och jag försöker prioritera mitt schema på det sättet att jag i alla fall får en lång sovmorgon i veckan. Om jag inte gör något speciellt på helgen blir det ofta två sovmornar eftersom vi numera har gudstjänst klockan 16.00 i Pingst Jönköping.

Jag hör ofta folk säga att de nästan får ångest om de sover för länge. Igår natt när jag kom hem så ställde jag inte klockan. Jag vaknade 11.40 i morse. Där och då hade jag lätt kunnat få ångest över att jag sovit bort hela dagen. Men, varför få ångest över ett beslut jag tog igår kväll och över något som redan hänt? Dessutom hade jag ju inte något planerat på hela dagen, jag behövde helt enkelt sova. En bra början på en bra dag! Försover man sig så förstår jag att man kan få ångest. Denna natt får vi en timma och jag har inget planerat för än vid 14.00. Vilken SOVhelg!

Får du ångest av att sova för mycket när du får sova?
Planerar du in sömn som småbarnsförälder? Och sover när du kan? (förstår att det kan bli lite sömn som småbarnsförälder)
Struntar du ibland att städa lite extra noggrant och sover istället?


Jag har förstått att sova är så viktigt om man ska orka vara effektiv. Ibland sover jag när jag kommer hem från en intensiv dag på jobbet. Då kan jag lätt få ångest att jag inte tar tag i det jag ska. Varför egentligen? Jag blir ju mer effektiv efter jag sovit.

Jag sover hällre på morgonen än på kvällen. Ibland önskar jag att det vore tvärtom.
Jag röstar för mer sömn åt folket.
GLÖM INTE ATT STÄLLA TILLBAKA KLOCKAN INATT!
Svenska folket: Dags för vinter!

1 kommentar:

  1. Jag är nog en sådan som inte riktigt tillåter mig själv att sova fast jag kanske borde vila när tillfälle ges. Men har lite svårt. Måste plocka eller städa. Vet inte riktigt vad det beror på. Om det har lite med uppväxten att göra. Vad tror du?

    SvaraRadera