tisdag 1 oktober 2013

Böcker.. I am in LOVE!

Här om dagen var det en som kom in i mitt rum och sade:
OJ vad mycket böcker hon har.
Faktum att jag drömmer om ett rum fullt av böcker.
Typ ett bibliotek.
 
Sanningen är den att just nu läser jag väldigt lite.
Det där med plugget gjorde en lite lästrött. Men, med tanke på att jag älskar böcker vet jag att jag snart kommer plöja bok efter bok.
Har du något lästips till mig?
Jag har ett till dig nedanför bilden på min bokhylla.
 
Så här står det på bokens baksida:
Är du missnöjd? Bra!
Då vet du nämligen det viktigaste du behöver få reda på för att kunna göra någon skillnad här i världen. Det är nämligen på just det område där du inte står ut längre som Gud vill använda dig till att förändra världen.
Han letar efter någon som är precis som du -med dina erfarenheter och dina talanger - och som är precis så upprörd över samma sak. Så tänk efter, vad är det som du inte kan stå ut med?
I den här boken visar Bill Hybels vilken dramatisk inverkan vårt missnöje kan få när vi låter det inspirera oss istället för att frustrera oss. Genom exempel från Bibeln, sitt eget liv och andra människors erfarenheter visar han hur vi kan låta detta missnöje bli en drivkraft till att förändra världen.
 
Mitt eget omdöme:
Superbra bok!
Den fick mig att tänka till. Efter hade jag inte så dåligt samvete för att mitt hjärta ibland inte är heligt missnöjd. Det låter kanske jättedumt att jag inte har brunnit för att dela ut mat till fattiga barn i Afrika. Men, när jag hörde att många barn i Afrika går utan skor och maskar äter på deras fötter så blev jag frustrerad och kände mig så missnöjd. Det där ville jag göra något åt.
Vet man sitt missnöje så är det ju enklare att göra något. Typ att ge pengar eller skicka skor.
Man vet också vad det är som man ska fokusera på. Skulle jag vara missnöjd och brinna för allt här i livet skulle jag gå sönder och få dåligt samvete. Nu har jag inte dåligt samvete och kan fokusera på det jag brinner för som hjälper andra människor. Sen tror jag man kan vara missnöjd och frustrerad över olika saker i livet vid olika tillfällen. Det viktigaste är att man lägger tid, pengar och kraft när man ska göra det. Givetvis kan jag ge mat till barnen i Afrika, men jag tror min tid, mina pengar och min kraft har lagts på andra personer och tillfällen mer. Hoppas du förstår?
Vad brinner du för?
 
Jag brinner för:
- Att förändra när ledarskap inte fungerar.
- Att hjälpa barn som inte har satt sig i knepiga situationer själv. När barnen hamnar i kläm helt enkelt.
- När människor känner sig otrygga..
 
Detta är en bok som jag levt med länge, den kostar typ 30 spänn på nya musik och ser ut så här:


1 kommentar:

  1. Låter som en bok jag skulle vilja läsa.. tackar för tipset Frida!!!! =)

    SvaraRadera