fredag 27 september 2013

Mat, speciella vanor och traditioner

Igår åt jag sirap på nybakt bröd.
Jag började fundera var den vanan kom ifrån. För jag har bara sett de i min familj göra så.
Tillslut kom jag fram till att det gjorde även några kusiner på pappas sida.
Kanske inte en vana för min del, utan mer något jag gör ibland.
Kanske inte så nyttigt.
 
Jag tycker det där med mat och traditioner är ganska intressant och något jag kan prata mycket om. Vad är typiskt dig och mat?
Vad är typiskt dig och traditioner?
Här nedanför följer min lista, kanske du får några goa tips.
Jag hoppas de ska vara av de mer nyttiga slaget, även om några onyttiga slinker in..
 
FRUKOST 
Vi hade smör ägget istället för kaviar, även om jag älskar just kaviar.
Tror det är en pappagrej.
Några andra saker som också var vanligt förekommande till frukost i familjen Hasselgren är knäckebröd, med tomat, salt och peppar.
Tror det är lite av en mammagrej.
Citronpeppar är också en hit på knäckebröd. Jag skulle kunna leva på knäckebröd.
Jag tycker inte om ost. Sist jag försökte äta ostsoppa så mådde jag illa hela dagen och kunde bara äta ett äpple. Sanningen är att jag har aldrig gillat sådant som är klibbit, klumpigt och ihopblandat. Är inte så förtjust i buffé där alla smaker blandas ihop och man ej kan särskilja dem. Är inte så förtjust i jasminris tex.
Fetaost och smält ost går inte alls. Jag mår illa. Jag lovar jag har försökt.
Billingeost kan gå hem på knäckebröd för osten är så svag. Det var favoritfrukosten när jag var liten och så doppade man knäckebrödet i kaffe (osten hann inte smälta när man doppade fort och osten tappade lite sin smak, det var liksom något med doppet som var magiskt, men osttrådar fick absolut inte hamna i kaffet). Kaffe har jag alltid ÄLSKAT!En gång lärde min farbror mig att äta billingeost och kaviar på samma macka.
All annan hårdost går bort (så även hushålls), Philadelfiaost går hem.
TRADITIONER
På Farsdag åt vi alltid smörgåstårta.
När vi var döhungriga och mamma skulle laga ihop något snabbt blev det ofta ris, tonfiskgryta med krossade tomater, majs och champinjoner. Det blir fisk när pappa inte är med:)
På min födelsedag äter jag ofta lövbiff, pommes, bearnäsås och marinerade tomater.
I vår familj har vi bara haft cirka 9 saker på julbordet.
2 kakor som måste finnas med under julen är dubbling 1 och 2. Båda innehållande mandel.
 
LUNCH/MIDDAGI min familj åts det mycket kött, vilket jag ÄLSKAR.Men, när jag var liten var jag trött på kallopps.
Jag var även trött på att min syster ofta ville ha pannkaka. Jag var nog ganska bortskämd med mat. Vilket resulterat i att mammas mat är bäst!
Jag är noga med att köpa sådant som är gjort i Sverige. Vet inte om jag fått det hemifrån.
Vi har nog ätit mycket husmanskost.
Skulle mamma riktigt göra det smarrigt kunde hon steka kött, krossa vanliga chips och hälla på gräddsås. Någon i min familj älskar att dricka grädde/brunsås med lingonsylt.
I min familj har vi ätit mycket citron.
 
ONYTTIGT
Jag tror det inte har funnits så många speciella regler kring när man fått äta onyttigt i vår familj.
Inte på speciella dagar eller stunder. Dock fanns det inte hemma varje dag.
Har dock inte upplevt det som vi vräkt i oss onyttigheter.
Fredagsmyset intogs oftast vid köksbordet innan man tittade på tv.
Då fanns det mycket lakrits. Popcorn var en hit. Ibland tacochips med tacosås. Men, faktiskt ganska ofta dipp med grönsaker. Dillchips är en favorit.
Min vän Emma lärde mig äta glass med pommes (smakar som våfflor)
Jag tycker nog mer om glass än godis.När vi var små stoppade vi tuttifrutti i bullarna...mm.
 
Vad har du att säga om mat, speciella vanor och traditioner?
 
 
 
 
 


 

1 kommentar:

  1. hahaha... ja vilka matvanor vi hade.. hahaha... brukar göra den dära lilla blandningen ibland... den där med tomater salt å peppar.. mumma säger jag bara.. å ja den dära tonfiskgrytan kommer jag ihåg... aaaaaaaa.. Mumma.. för att inte tala om kött.. framför allt lövbiff med grillchips å gräddsås... AAAAAAAAA.. den brukar jag å håkan slå till med lite då och då faktiskt..;) kram kram kusin..=)

    SvaraRadera