lördag 14 september 2013

Min mormor del 5- fortsättning på del 4



....kom då ville jag sova på en madrass på golvet. Det var nästan lite kusligt att ligga där. Det blev så mörkt när de brun vita rullgardinerna åkte ner. Men, med mormor en bit ovanför sig var det tryggt. Att annars var på nedervåningen själv mitt i natten hade jag ingen tanke på. Jag var alldeles för rädd och sov alltid med ljuset rakt i ansiktet. Jag kommer ihåg att ibland när jag satt på mig nattlinnet och mamma skulle gå ner i källaren och elda så lade jag mig i sängen i lekrummet och burrade in ansiktet i alla nallarna och väntade på att mamma skulle komma upp. Men, med mormor var det tryggt.

På kvällarna kunde jag ligga under mormors täcke och lyssna på när hon berättade en saga eller om förr. Ibland läste hon ur Bibeln och så bad vi alltid aftonbön. Men, tog man fram boken om morfar prosten så hörde man mer av hennes skratt än vad hon läste. Det var också en upplevelse i sig.

Sova länge det kunde hon också göra. Men, när hon vaknade så gick hon ut på verandan och böjde sig framåt och försökte kamma ut det trassliga långa håret. Sen slängde hon vant upp det i en svinrygg. Jag minns att min lillasyster försökte kamma håret på samma sätt.

Vi gick ofta på promenader. En gång hittade vi lingon på hennes födelsedag den 29 december. Då var hon hos oss på nyår. För henne var tolv slaget kyrk klockorna på radion. Det var nog sällan som jag blev så trött före tolv en så spännande kväll.

På somrarna åkte vi och badade. Jag kommer aldrig glömma när en katt sprang iväg med hennes gigantiska bh som han trasslade in sig i. Eller när hon i djupadalsbadet kom farande på mage ner för rutschbanan. En annan gång körde hon på en pappa och ett barn så pappan blev arg. Och en gång i Södertälje så åkte hon ner för en jätte snabb bana. Min moster sade att hon kom skjuten som ur en kanon och att det var tur att ingen var i bassängen då. Hon började famla efter något och var under vattnet jätte länge. Elisabet trodde hon fått en hjärtinfarkt, men efter en stund kom hon upp.

-          Jag hittade inte mina glasögon först, det var kul och jag ska nog åka igen.

Jag hade världens coolaste mormor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar