tisdag 3 september 2013

OST på MITT eget sätt...!

Jag tycker inte om ost!.. men idag har jag gjort egen ost.
Troligtvis tycker du om ost, för det gör alla.
Om ni bara visste hur många som försökt få i mig ost, just för att alla tycker så mycket om ost. Det är lika svårförstått för er som det är för mig att de finns de som inte tycker om lakrits.
 
Okej, nu ska jag berätta sanningen om mig och ost. Jag tycker inte om hårdost. Billige kan vara okej i vissa lägen typ på knäckebröd. Just för att den osten är svag. Men, typ all annan hårdost går bort. Fetaost går bort och all sån där mögelost. Ost får absolut inte vara smält. Jag tycker inte om konsistensen och smaken. Och nä jag är inte heller vidare förtjust i ostkaka, jasminris, pulvermos och allt sånt där annat som är lite klibbigt och trådigt. Det finns ju annat som är gott. Till och med i ostväg.....
 
Jag GILLAR Philadelfiaost, Bonjour och Cantadouost. Det går hem hos mig.
Ett billigare alternativet är att göra egen liknande ost för endast 18 kr.
Gör så här:
Häll en liter filmjölk och 3 dl gräddfil i kastrull.
Låt det endast bli fingervarmt.
Häll det sedan i ett kaffefilter eller i en ren torkhandduk och låt det rinniga silas ut.
På bilden nedan har jag hällt allt i en torkhandduk och lagt det i ett durkslag så allt det rinniga rann ut i en skål.
Kvar blir då något som liknar philadelfia ost. Smaksätt det med salt och peppar, eller varför inte något annat gott som gräslök. SUPERGOTT!!
Eftersom det blir mycket ost så kan du bre på ett rejält lager!
En favorit sedan jag var liten.
Bon apetit!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar