måndag 16 september 2013

Hur mycket har jag färgats av min uppväxt?

... Jag tror att det är ganska mycket!
 Ett inlägg om tro, mat, tider, lördagsgodis, noggrannhet, organisation... mm
 
I min familj har tron alltid varit en central del. Ibland har jag hört folk säga att du är ju kristen bara för att dina föräldrar är det. Ja, kanske det. Jag hade nog inte varit där jag är idag utan dem. Men, jag skulle samtidigt säga att jag gjorde nog mer revolt i hemmet mot tron än vad jag gjorde i kyrkan och i skolan. Ofta skulle jag sätta mig tvärtemot. Därför tror jag inte enbart att det är mamma och pappa som hjälpt mig att komma dit när jag är. Utan det är så många fler personer. Dessa personer har ju också varit en del av min uppväxt. Min mamma och pappa har liksom aldrig tvingat mig att göra saker. Jag har älskat typ allt jag gjort vilket jag är glad för!
 
Jag började grubbla över detta inlägget i helgen när jag var barnvakt åt tre barn en hel helg tillsammans med en av mina bästa vänner. Det är då man kommer på hur mycket man har färgats av det ens föräldrar gjort. I alla fall jag skulle jag säga!
Hur skulle mamma gjort köttfärsen till barn?
Hur ofta ska jag titta så inte barnen försvinner eller slår sig - det var nog pappa som skötte den biten mest. Hur gjorde han?
Vilka barnprogram skulle jag tillåta osv.
Jag har varit barnvakt i flera familjer och det är så spännande att se hur föräldrar gör både lika och olika. Olika rutiner, olika uppfostran och olika regler. Alla bra på sitt sätt. Jag tror en förälder känner sitt barn bäst.
 
Vissa saker som min mamma och pappa gjorde skulle jag ta efter och andra inte.
I detta inlägget ska jag fokusera på några saker jag skulle ta efter.
 
Sömn: Jag tror inte att jag kommer lägga mina barn supertidigt. Jag vill att de ska somna när jag lägger dem, att de ska vara trötta. Sen, hoppas jag att de ärver mina gener för morgonsömn. De ska sova när man får sova och gå upp när man ska gå upp. Så har jag varit sen jag var liten.
 
Utflykter: Åker jag på en utflykt så kommer jag inte ha bråttom hem utan kommer ta med mig smidig och enkel matsäck. Ingen stress hem. På sommaren ska man njuta av att vara vid badet så länge som möjligt. Jag vill att mina barn ska få möjligheten att träffa många andra människor och få njuta av dagen till max.
 
Mat: Jag tycker det är viktigt att barnen smakar på maten. Jag kommer dock inte tvinga mina barn att äta allt som sätts fram på bordet om de inte tycker om. Jag tyckte inte om soppa för jag blev inte mätt och då behövde jag inte heller äta det enligt min mamma.
 
Pedant: Min pappa är väldigt pedant (det vet han om) Jag kommer inte ta efter att det ska vara rent överallt för att jag är pedant (Jag är inte alls pedant). Dock vill jag inte ha sand i sängen och leksaker överallt. Så har jag möjlighet så kommer jag att ha ett lekrum där barnen får göra vad de vill. Rita på väggarna om det är så och där får leksakerna vara. Så tack pappa för att du varit så pedant och att du lärt mig ett bra trick för att slippa städa allt för mycket. Jag älskade mitt lekrum.
 
Tv/Fredagsmys: Jag tyckte inte om att vi inte fick äta fredagsmys framför tv:n när jag var liten (pappa var pedant). Vi satt alltid vid köksbordet. Nu är det nog dock något jag kommer ta efter. Kvalitet vid kösbordet där man som familj pratar med varandra och inte tittar på tv. Jag menar inte att vi inte ska titta på tv. Mer att vi ska ha mycket fredagsmys runt köksbordet. Det är kvalitet. Godis kommer det nog vara mycket av, men också grönsaker och dipp.
 
Tid: Familjen vill jag se som viktig. Blir det för mycket jobb så kommer jag försöka skala ner på det.
 
Jag kommer nog vara mer planerande än mamma och pappa var vi ska åka på semester. Det kommer jag inte bestämma samma dag som jag åker i korsningen. Ibland har jag fått panik på att pappa alltid haft koll på var jag är för att han inte vill att något ska hända mig. Överbeskyddande kallar folk det. Dock är nog detta som jag har en känsla för att jag kommer ta efter.
Jag har nog tagit efter många intressen av mamma och pappa med. Som att titta på bilar och baka sådana kakor som mamma.
Tack för en bra uppväxt även om jag kanske i många stunder under uppväxten inte visat att jag är tacksam så vill jag säga det nu!
 
Det var lite tankar så här på kvällskvisten. Vad är ditt bästa bidrag i inlägget? Hur mycket har du färgats av din uppväxt?
 
En bild från min uppväxt som jag älskar.
Här är vi i vårat lekrum och leker mamma, pappa, barn. Min kusin och lillasyster sitter i en barnvagn och jag är mamman som kör.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar