onsdag 25 september 2013

VARFÖR?

De flesta förskolor äter mellanmål vid 14.30. Jag upplever att mellanmålet är det lugnaste målet på hela dagen på förskolan. Det är färre barn och det finns mer tid på något sätt. Idag vid mellanmål så ställdes det mycket frågor.

Varför?
Vad heter din pappa?
Är han större än dig?
Varför?
Har du gröna ögon?
Varför?
Är du större än den andra fröken?
.......
 
Dessa frågor kom särskilt från ett av barnen idag. Jag tycker det var lite spännande att det var så mycket varför, ett nyfiket barn! Och varför är vi vuxna inte så lite oftare? Varför är vi rädda att ställa frågor och visa oss svaga? Nu kanske jag sätter någon i ett fack vilket jag avskyr att själv sättas i. Du kanske inte alls är rädd för att ställa frågor. I vilket fall så har jag varit det innan. Men, nu ställer jag oftare frågor för jag vet att jag lär mig på det. Skulle jag tex. inte ställa frågor på en ny arbetsplats så blir det ju lätt att jag bara kopierar det annan gör istället för att gå på djupet och förstå vad jag lär mig och förstå vem jag är i situationen.
 
Tänk om vi kunde bli lite mer som barn och ställa raka och ärliga frågor när vi kommer på dem. Det ska jag göra nästa gång, men på ett ödmjukt sätt.
 
Jag känner att just nu är mitt liv inte så djupt och undrar mest:
Varför lär man sig inte att lägga sig i tid på kvällen? Så man slipper sova när man kommer hem från jobbet.
Varför måste det finnas något som heter städa?
Vad ska jag äta? Jag är hungrig, men min hjärna orkar inte tänka.
 
Jag mår bra, men just idag har jag en segdag och längtar tills jag får sova...
Tänk vad skönt det är att sova.
Varför förstår jag aldrig det när klockan är mycket?
Dock förstår jag det på morgonen.
SÖMNTUTA!

Ikväll kommer det sista blogginlägget om min mormor. Tack för alla kommentarer på bloggen, har inte riktigt lärt mig att svara tillbaka bara. :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar