måndag 23 september 2013

Min mormor del 12 - Sjukdomstiden


Sjukdomstiden

I augusti år 2000 så åkte jag, mormor, mina mostrar, mina morbröder, tre kusiner och mamma till Stora skedvi i Dalarna. Det var ett jubeleum i kyrkan där min morfar var pastor en gång.

Vi bodde hos ett par som hette Rune och Carina. Jag och mina kusiner fick dela på en stor dubbelsäng. Vi var sommarbruna och kolsvarta om fötterna när vi lade oss i den stora sängen. En morgon när jag vaknade så hörde jag på mormor att hon inte mådde så bra. Det var då det började. Men, jag tror inte jag tänkte på det så mycket då. Vi hade ju så kul. Vi besökte många olika människor. Det var bland annat Doris och tanterna Rut, Karin och Ester med smeknamnen tant brun, tant grön och tant gredelin. Idag finns bara Ester kvar (skrivet 2004, idag när det läggs på bloggen är hon inte längre i livet). De tanterna var riktigt coola. De var runt åttio år och klippte gräset, spelade kubb och lagade mat så jag trodde jag skulle sprängas när jag ätit.

Det var som sagt här som mormor började bli dålig. Fast mamma säger att hon redan två år tidigare hade börjat bli lite dålig. Det var på hennes 75-års fest och på min systers bröllop orkade hon inte hålla tal och gick och sov middag på en soffa mitt bland alla gäster. Det var ju liksom hon.

Vi åkte hem från Stora skedvi dagen innan jag skulle börja nian. Hösten gick. Mormor ramlade i sin lägenhet och bröt armen. Det gick inte att gipsa utan hon fick en sån där mitella istället.

I november gjorde jag två veckors praktik i Marieholm där mormor och kusinerna bodde. Ja, kusinerna bor ju fortfarande kvar. Jag, mamma, min syster och hennes dotter besökte då sjukhuset där hon låg.

Mormor åkte in och ut på sjukhuset. Och hon bodde en kort tid på något hem. Vi besökte henne dagen innan hon skulle fylla 77 år. Hon fick ett par tofflor av oss.

Min syster var då elva år. Hon frågade hela tiden om mormor hade klippt håret. Hon förstod inte att hon tappade massa hår. Men, jag tyckte att det var konstigt att mormor åt så lite som annars åt tills det var tomt på faten. Hon åt några vindruvor. Morbror Bengt och hans familj var också där den dagen.

Innan vi skulle åka hem gick jag in till henne. Jag stod länge och tittade på henne. Hon var så söt. Man hörde inte så mycket av hennes speciella kiknade skratt längre. Men, hon låg där med sån frid. Jag tittade på henne en sista gång och jag visste att det var sista gången jag såg henne. Jag förstod det. Jag som annars brukar ha så svårt att ta avsked och göra saker för sista gången. Men, det var som att den där friden i mormor smittade av sig. Men, hade jag verkligen vetet att det var sista gången så hade jag kanske inte gått lugnt där ifrån utan gått tillbaka flera gånger.

(Här har jag tänkt skriva mer om hennes sista tid)

Fredag den 19 januari 2001 så hade jag engelska prov. Engelska var mitt sämsta ämne i skolan. Jag satt och tänkte på mormor hela tiden och det gjorde ju inte saken bättre. Jag tror jag fick IG alltså inte godkänt eller i bästa fall ett svagt G (Godkänt)....Fortsättning följer imorgon... (Nu är det två blogginlägg kvar om mormor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar