torsdag 19 september 2013

Min mormor del 9 - Nyhemsveckan

... Andra veckan i juni varje år samlas gammal som ung på nyhemsveckan. Det ligger mitt inne i skogen utanför Mullsjö och tre mil från Jönköping. Det är en vecka full av Gudsmöten och gemenskap. Den besökte mormor femtiofyra veckor sammanlagt, jag vet inte det var med något års uppehåll. En gång cyklade hon till och med från Edsbyn i Hälsingland för att komma dit. Det är väl en sträcka på cirka sextio mil. Undra hur lång tid det tog.

Att gå från nyhemsgården nere vid sjön upp till matsalen med mormor kunde ta lång tid. Hon stannade ju i stort sett vid varenda tall och pratade med människor hon kände. Då kan ni som vart på nyhem förstå hur mycket hon stannade. Det finns rätt mycket tallar där. Men, jag börjar förstå henne. Nu har man ju flyttat några gånger och besökt nyhem ett antal gånger. Då lär man ju känna folk.

Hon bodde alltid i den så kallade Nyhemsgården. En gång bodde jag, två kusiner, två kompisar och mormor i ett tio bädds rum med fyra andra. Vi kom väl in runt ett på natten och då låg mormor där och läste tidningen eller också hade hon somnat, med tidningen över sig. När man sedan vaknade hade hon redan gått upp. Hon tog alltid morgondopp i sjön Stråkern vilket väder det än var.

En gång när mormor satt i caféet med mina kusiners farmor Elly så kom det in några tjejer och killar i caféet. De hade svarta kläder, svart hår och var svart sminkade. Genast så tänkte de att de kan ju inte vara frälsta. Men, de började prata med dem och de visade sig att de var härligt frälsta och sen hade de ett långt och härligt samtal. Oj, vad det kan vara lätt at döma någon innan man lär känna personen. Men, här lärde jag mig något. Man ska inte döma efter det yttre, efter något jag hör eller ser. Jag måste själv ta reda på det. Då kommer jag själv bli mycket mer berikad eftersom jag kommer möta så många härliga människor. Alla kan begå misstag, men det handlar om och se till människors hjärta. Mormor vågade gå fram och prata med vem som helst...

Mormor var en riktig bönetant (längre än så har jag inte kommit när det gäller nyhemsveckan)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar