tisdag 24 september 2013

Min mormor del 13- Fortsättning sjukdomstiden


När jag kom hem från skolan den eftermiddagen så ringde telefonen. Jag tror klockan var fyra. Det var som vanligt jag som svarade. I andra änden var det morbror Urban. Han ville prata med mamma. Jag förstod direkt. Jag ville inte prata om det på hela dagen. Jag har fått för mig att jag ganska lätt pratar om jobbiga saker. Men, jag tror det beror på om jag är hemma eller borta. Nu hade hon mött Jesus, hon hade flyttat hem eller hur det är man brukar säga? Jag grät inte, jag hade ju redan förberett mig. Eller förstod jag inte? Ibland kan jag gråta över små fjantiga saker. Men, vid såna här tillfällen är det svårt att förstå. Under begravningen grät jag inte heller. Men, oj vad jag saknat henne många gånger efter det. Begravningen ägde rum i början av februari. Man kunde gå fram och titta på mormor som låg där i sina finaste kläder. Men, jag vände direkt för den bilden ville jag inte ha av henne. Hon var inte sig lik. Några gjorde det, men vi är ju olika. Det var en mycket fin begravning och efteråt var det ingen sorglig minnesstund. Vi umgicks och delade minnen. Det var det bästa sättet att avsluta ett liv, medan det för många bara var början på ett nytt liv fullt av valmöjligheter och drömmar att uppfylla. Mormor hade fått gå före. I 5 mos 4:9 säger Mose några ord som jag passar in just i detta tillfälle. Men tag dig till vara och akta dig väl, så att du inte glömmer vad dina ögon såg och inte låter det vika ifrån ditt hjärta under alla dina livsdagar utan berättar för dina barn och barnbarn vad som skedde då du stod inför HERREN din Gud. Hon lyssnade till detta bibelord och det ska vi också göra.

Kusin Erik sade till mig efter minnesstunden:

-          Vet du vad jag tror?

-          Nej!

-          Jag tror Göte och Birgit dansar disco i himlen nu.

-          Det tror jag med! Svarade jag.

Tänk dig en riktigt lyckad dag. För mig är det vänner, mat, glass, dans, bad, sol och familj och mycket mer skulle jag kunna lägga därtill. Och tänk att i himlen kommer det att bli 1000 gånger bättre än avd vi kan tänka oss. Ja mer än så...
Detta var den sista delen om mormor. Imorgon kommer det en summering på något sätt... En extra del om lite kommentarer jag fått på detta och så...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar