torsdag 26 september 2013

Dåliga muffinsformar och Italienska bondbröd.

I morse vaknade jag trött och trodde det skulle bli ännu en seg dag. Men, tänk vilken skillnad det kan vara att börja 45 minuter senare än vad man gjort mån-ons. Och imorgon börjar jag ytterligare 45 minuter senare. På jobbet idag har jag introducerat tipp (russinleken) för barnen. Leken då någon får blunda och en annan pekar på ett russin. Sen får den som blundar plocka russin till den plockar det russinet som den andra har pekat på. Då säger det barnet stopp. Har ni lekt den någon gång? Klassiker.
 
När jag kom hem städa jag klart huset. I vårt kollektiv bor vi fyra tjejer och vi har delat upp det så att man städar var fjärde vecka. De andra veckorna slipper man det.
 
Sen har jag handlat så jag kunde baka.
Idag blev det först omelettmuffins. Fick tips av en tjej som heter Frida Martis via instagram.
Jag tog fram skinka från frysen (trodde jag) , det var prickigkorv. Låter döäckligt i omelett. Men, vi får se.. kan ju inte vara annat än äckligt liksom. Man, måste testa här i livet. I omelettmuffinsen har jag också tomat, salt, peppar och pesto. De som älskar smält ost kan ju ha i det med. Det gör inte riktigt jag. Muffinsformarna var sämst! Rosa med vita prickar. Färgade av sig på plåten. Tänk om omeletten är rosa?
Så här blev resultatet, och jag ska snart smaka!
 
Jag älskar frukostkokboken. Det finns så mycket bra grejer i den.
Bland annat italienska bondbröd.Jag gjorde två satser idag.
1 sats:
500 gram mjöl
30 g jäst
3 dl vatten, ljummet
2 msk olivolja.
 
Lös upp jästen i det ljumma vattnet. Blanda sedan ned alla ingridienser och knåda till en det. LÅt det jäsa i 40 minuter, knåda igen och forma till en limpa eller till småbröd som jag gjort på bilden nedan. Låt det sedan jäsa i 30 minuter till innan det gräddas i ugnen i 200 grader.

 
Här är bröden ofärdiga. Men, var tvungen att göra något medan de jäser och är i ugnen. För när de är klara ska jag äta. Döhungrig!
Morsning korsning!


1 kommentar:

  1. Var ju ett riktigt enkelt recept å utan ägg dessutom. det är kanon då Emilia är allergisk mot just ägg..=) Så det dära måste provas..=)

    SvaraRadera