fredag 13 september 2013

Min mormor del 4 - På besök hos Hasselgren

I dagens inlägg får du läsa första delen av när mormor besökte oss. Glöm inte läsa del 1-3 innan denna.
 
Ett besök hos familjen Hasselgren i Kumla

När man skulle hämta mormor vid tåget så var det tåget man fick vänta inte mormor som annars var en tidsoptimist. Jag menar att nu längtade man så efter mormor och väntade och väntade. När man annars var med mormor och skulle någonstans så fick man vänta och vänta på henne. På denna punkt var vi väldigt olika. Jag som nu oftast är fem minuter före bussen hade nog blivit galen på henne.

På morfars begravning så hade hon tittat på sin klocka och sagt Göte, nu är jag i alla fall fem minuter i tid. Någonstans kanske hon insåg sin brist i alla fall?

En gång när vi skulle skjutsa henne till tåget i Hallsberg så var hon sen. Då sprang hon över spåret för att hinna med tåget. Hon var inte rädd för något. Jo, endast för råttor och ormar.

Mamma brukar berätta om när hon vid fyra års ålder klättrade högt upp i ett träd. Då sade mormor inte till henne utan gick istället in och hämtade kameran.

En annan så sög kusin Nils på en toaborste var på Britt sade till. Mormor utbrast då att det är ingen fara, den tvättade jag med klorin i morse.

Jag börjar undra om det var så att min bror fick cykla på taket och folk brukade säga att det är nog meningen att Klintenbergs barnen ska leva.

Men, nu tillbaka till besöket. Det stora bagaget in i bilen. Och mormor in i framsätet. Hon höll alltid i sig i det där handtaget ovanför huvudet. Detta kunde vara början på en av hennes turnéer genom Sverige som vi brukade säga. Hon kunde vara borta i två månader om så behövdes. Hon besökte folk hon kände från norr till söder.

När vi rullade in på vår gård så sade jag alltid att nu är vi ”atta homa” för så sade alltid pappa. Och nog kände hon sig hemma alltid. Hon bredde ut sig överallt. Det var så spännande att se vad hon hade med sig. Det var mycket grejer det. Hennes trosor var spännande. De var så stora. Mina tvillingkusiner berättade att de brukade gissa färg och att de fick plats i hennes trosor båda två.

Ofta satt hon vid köksbordet och skrev kort till födelsedagsbarn eller ett vykort som berättade om vart hon var. Hon förknippade ofta framsidan med den hon skrev till.

Emellanåt så åt vi något. Hon var så söt när hon satt där och smaskade i sina stora glasögon, kritvita hår och med glimten i ögat. Runt halsen hade hon ofta ett halsband med en ring där min storebrors första tappade tand hängde i mitten.

Att bjuda mormor på sura godisar var kul. Hon gjorde roliga miner då. Men, det var ännu roligare att gå in i det lilla badrummet när mormor stod och borstade tänderna. Hon hade löständer och när hon sade Frida så började jag skratta. Det går varken att beskriva hur hon lät eller hur hon såg ut. Än idag ler jag vid tanken. Å, jag kan fortfarande känna doften av henne.
Mormor fick alltid sova inne i lekrummet. Det var där vi lekte. I den sängen slog vi många volter. Vi sov på övervåningen. Men, när hon.... fortsättning följer imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar