onsdag 10 juli 2013

En sommar som får min hjärna att göra spontana saker!

De senaste dagarna har jag funderat på ord som nostalgi, planering, spontanitet och sommar.

I början av sommaren funderade jag rätt mycket på hur denna sommaren skulle bli. Jag hade slutat plugget och min praktik. Ganska så snabbt skulle jag börja mitt sommarjobb. Jag kände att min hjärna behövde en ordentlig vila och kände egentligen inte alls för att jobba. Men, man får vara tacksam att man har ett jobb. Det blev inte den lättsammaste starten på sommaren... MEN, sen blev det liksom ganska bra ändå. Sommaren har blivit bättre än vad jag tänkt och det på grund av människor, sol, bra lediga dagar och bra arbetskompisar på jobbet. Tack sommar för att du kommit.

Jag är en lätt nostalgisk person och eftersom jag gillar sommaren allra bäst så blir jag mer nostalgisk på sommaren. På sommaren vet jag var nostalgin finns och söker gärna upp den. Egentligen är jag en planeringsmänniska som gärna planerar saker långt i förväg. Den här sommaren har jag dock inspirerats till att vara spontan. Det är ju egentligen mycket skönare att vara spontan för det finns inte lika mycket rum för att bli besviken på att det man planerat inte händer. För vem kan bli besviken på en solig dag vid sjön, en grillkväll, ett kvällsdopp och en tre rätters middag, möten med människor som man inte förväntat sig. Jag säger: mer spontanitet åt folket. Undra vad som skulle hände om man inte planerade sin semester. Som liten var jag ofta frustrerad på pappa och mamma som inte kunde planera var vi skulle på semester, vi bara stack någonstans. Vi stack dit där det var finast väder och vem kan bli besviken på det egentligen?

Dock så har jag en lista på saker som är av största prioritet en sommar, just för att det är sådant jag älskar och som oftast bara händer och som man kan planera efter väder samma dag, men med vissa undantag. Just de där sakerna som andas NOSTALGI. Här kommer listan:
* Minst en grillkväll, men gärna fler.
* Simma ner på botten på en bassäng och titta upp mot ytan och se solens strålar tränga sig igenom vattenytan, en sådan frihetskänsla.
* Ta en promenad vid en åker.
* Äta jordgubbar.
* Göra något med familjen.
* Bada i så många sjöar som möjligt och gärna i ett hav.
* Ta en simtur.
* Åka på nyhemsveckan.
* Åka till stugan.
* Göra något jag inte gjort innan.
* Sitta ute en sommarkväll tills man nästan fryser för då vet man att man njutit maximalt.

Många av dessa har jag redan gjort denna sommaren. Detta är alltså inte måsten utan saker som ger mig vila och glädje på många sätt. Vad är din lista som inte innebär så stora måsten för dig utan ger dig mer energi. Har du en sådan lista?

Häromkvällen luktade jag på färsk gräslök. Det gav mig nostalgi om något. När jag var liten hade vi gräslök i rabatten utanför vårat hus och jag minns att man då och då gick och tog av den. Sommaren bär på mycket dofter och mycket minnen. Att lukta på färsk gräslök fick mig att minnas goda minnen.
Tänk att en sådan liten upplevelse som att lukta på något kan ge en inspiration till att framkalla flera goda minnen. Gräslöken kanske hamnar i maten som jag bjuder på nästa middag.

Tänk att även du och jag kan få vara del av något större. Om inte du fanns så skulle något fattas. Tänk att du är en del av Guds församling. Tänk att du kan vara en människa som kan hjälpa en annan människa att göra det bästa av denna sommaren. Det finns redan de som har gjort min sommar! Bjud på en middag, bjud med dig någon till badet eller ring ett telefonsamtal till någon som behöver det. Det krävs ganska lite av spontanitet för att en annan ska bli glad och det bästa är att du själv blir glad,

Mer spontanitet åt folket, kanske mindre planering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar