lördag 26 april 2014

En vardag och dess utmaningar.

Jag har varit hemma i drygt en vecka nu. Det går snabbt att komma in i vardagen. Man ska fixa det, köpa det, träffa den, söka jobb och allt sånt där ni vet. 

Jag är överlycklig över att komma hem till sol, vår, vänner och svensk mat. Glad, energifull och taggad för en sommar. Tänk vad bra vi har det i Sverige egentligen. Vi har mat som ändå är relativt nyttig om man jämför med USA. Vi har berg, dalar, sjöar, hav, regn, vinter, höst, vår, sommar. Vi har norrländska skogar och skånska slätter... Vi har inte sommar året om, men vi har långa, varma och ljusa sommarkvällar. Det har inte Hawaii där går solen typ alltid ner runt 18.30 och det blir kallt. Ändå klagar vi på så mycket när typ Sverige har allt.....

... Något jag dock hade kunnat vara utan ett tag till är vardagens bestyr. Tänk om vi kunde ta det lite mera chill. Vi bor i ett samhälle med ett sånt tempo. Denna vecka har jag haft svårt att vända tillbaka dygnet och allt jetlag. Jag har varit så pigg på nätterna. Igår gick jag hem tidigare från kyrkan, kändes som jag var på G att bli sjuk. Idag är jag dock mycket piggare. Det firar jag med att sitta här på balkongen och njuta av helgens lugna timmar. Jag ska inte röra mig på en stund. 

Igår kväll handlade kvällens predikan om att söka Guds rike först. Det har jag verkligen tänkt på denna vecka. När jag har varit på resa så har jag sett Gud göra så mycket både i mitt och andra människors liv. Något som jag inte alls ser lika ofta här hemma i Sverige tyvärr. Jag vill att han ska vara en större del av mitt liv för att jag kan liksom inte leva utan honom. Ändå kan jag komma på precis innan jag somnar ibland. Just det, det var ju Gud också. Skulle jag känna mig pressad att ha en relation med honom skulle jag inte hålla på. Men, 

.. Det är han som skapat mig, han som på ett sådär oförklarligt sett gör mig trygg, han som hjälpt mig förlåta, han som gjort min pappa frisk, han som har gett mig möjligheten till evigt liv... Han som håller genom allt.... Ändå glöms han så ofta bort i den mest effektiva vardagen. 

Utomlands har vardagen varit lite mer chill även om jag jobbat en hel del. Det är utmaningen att få det lite mer chill här hemma med... Jag vill inte glömma bort att söka Gud först... Känner du igen dig? Hur gör du? 

Du kanske inte alls känner igen dig eller ens vet vem Gud är alls. Till dig vill jag bara säga! Han älskar dig överallt annat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar