söndag 20 april 2014

Borta bra, men hemma bäst!

Jag ligger på min säng, med fötterna på huvudkudden och filosoferar. Det kändes som jag var hemma igår, men det var 3 månaders sen. 3 MÅNADER!!!!! Så länge, men tiden har ändå gått sjukt fort. Jag börjar ta in alla intryck och det börjar landa. 

Jag har besökt 4 olika platser, med typ 4 olika kulturer. Fast 3 av platserna var i samma land. 

Hawaii - Med en ganska leidback stil, trevligt folk, regnperiod, fattigt folk, möten med folk från flera olika delar av världen, volontärarbete, härliga gudsmöten och mycket mycket mer. 

LA- Soligt väder, men kallt i havet, fortfarande leidback, men mera av stortstadskänsla, besök i olika kyrkor och mycket turistande och så trevligt folk var det ja. 

NYC- här blev det riktig stortstadskänsla vilket märktes på folket, dock ansåg jag de fortfarande som trevliga. Det här med trevliga så menar jag att USA är väldigt serviceminded på ett bra sätt!! Här var det turistande och besök hos min lillasyster. Jag besökte den organisation hon jobbar på och så klart henne. Kan inte säga mer än att jag är så imponerad av de arbete de gör, sånt tempo, så hård miljö ibland och de gör de med sånt hjärta. Det var en iskall vecka. Alltså temperaturen. 

Sen åkte jag till Sverige några dagar. Innan det bar av till Gran Canaria två veckor med mamma och pappa. Ljuvligt. Det blev mycket sol, bad, mat och bilåkande i bergen. Om man jämför USA och Spanien så är servicenivån en hel annan. I USA är de trevliga. Här blev en sur på mig för att jag inte ville äta på hennes resturang och frågade man om priset på något skulle man köpa det. Just det störde jag mig på. Hade typ glömt att det var så. Men, vad gör det när jag annars hade det LJUVLIGT. 

När jag kom från USA var jag så trött av alla intryck. Så att avsluta med två veckor semester var så fantastiskt. Intrycken har lagt sig och jag är nu hemma full av energi. 

Har firat påsk med familjen och idag kom jag tillbaka till Jönköping och fick träffa många vänner i kyrkan. Endel trodde att jag var å hälsade på och andra visste att jag kommit hem igen. 

Summa summarum: Jag har haft 3 fantastiska månader. Men, nu är jag hemma... Även om jag har haft det ljuvligt så finns det nog ingen som älskar Sverige så mycket som jag gör nu. Säger borta bra, men hemma bäst! Jag älskar att andas svensk luft och äta svensk mat!

Tack för att du följt min resa! Fortsätt gärna följa min blogg som nu kommer handla om Sverige, bakning och min vardag som är full av tankar. 

Några bilder från Gran Canaria:
Sol å bad. 

I Maspalomas öknen. 

Tonfiskfile mmmmm

Bergen.

Hemma igen. Tack alla ni som gjorde min resa till en fest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar