söndag 25 maj 2014

K Ä R L E K

Idag har jag fått se hur alla mina kompisars mammor ser ut. Instagramflödet flödar av dem. Vackert på något sätt. Sånt som vi borde göra oftare alltså. Uppmuntra. Säga att någon annan är vacker eller att någon gör något bra. Jag tror det skulle öka välbefinnandet något om vi alla tog ansvar för att uppmuntra vår omgivning. 

Idag hyllar vi våra mammor och jag ska ärligt säga att min mamma är så bra på att vara min! Hon känner mig bättre för varje dag som går. Tänk att vi pratat nästan varje dag i 29 års tid. Vilken grej. 

Jag tycker ibland att vi överkonsumerar ordet lyx och unna sig, mina vänner brukar få mig att försöka komma på något som jag tycker är lyx eller när jag tycker att jag unnar mig (det är ett helt annat blogginlägg, så jag spar det till en annan gång). 

Idag har jag faktiskt kommit på en sak som är lyxigt. Det är att min mamma vet att om hon ska få mig riktigt glad så ska hon köpa hem lövbiff. Det gör hon väldigt ofta. Så fort jag kommer hem. Vilken mamma! 

Men, det bästa är att mamma har alltid funnits där från dag 1. Jag har aldrig tvivlat på att hon älskar mig, hon ställer jämt upp, så även för andra. Ibland kanske lite för mycket enligt dotterns tycke. Men, det sägs ju att de som är lyckligast gör saker för andra. Min mamma verkar väldigt lycklig för när hon skrattar så kan hon typ inte sluta och då börjar jag också skratta. 

Jag får ofta höra av andra att min mamma är kort, söt, går fort, äkta och ärlig. Vilken fullträff. 

För några år sedan var jag ofta irriterad över att min mamma aldrig förstod mina invecklade funderingar. Hon är inte en sån där tänkare. Livet bara ÄR. Idag har denna sida dock utvecklas. Idag är hon min egen lilla coach. Hon ställer frågor tillbaka och det får mig ofta i rätt riktning. 
Jag håller inte alltid med och jag tycker inte alltid hon förstår vad jag säger, men då säger jag det. Då tar hon det min tuffa mamma och så gör hon allt för att förstå mig. 

Min mamma och jag är som ni förstår både rätt OLIKA och rätt LIKA. För mig är hon världens bästa mamma, hon ber för mig varje dag också. 

Har du hyllat din mamma idag? 

Det gör ont i mig att alla inte har förmånen att ha en så bra mamma som jag. Många har det, men långt ifrån alla. Tyvärr så är det den verklighet vi lever i. 

Vad gör vi åt det? JAG VET INTE. En hjälp på vägen kanske kan vara: 

- Du kan inte göra allt för hela världen, men för någon kan du vara hela världen. 

- Alla kan inte hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon. 

- Allt vad du vill att andra ska göra för dig, det ska du också göra för dem. (Gyllene regeln, lilla Bibeln)

Vad kan du göra? 

Avslutar detta inlägg med: 
Älskar dig mamma! Hoppas du förstår det! 
Vill också passa på att hylla andra som är mammor och inte minst alla ensamstående mammor som gör ett enastående jobb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar