fredag 29 juni 2012

Badtips, älskar att bada.


I år har jag badat alldeles för lite. Det är snart juli och jag har bara badat en gång. Det var på Nyhem. Idag satt jag på jobbet och fick en sådan längtan till torpet, eller vi kan väl säga min familjs sommarstuga så ni lättare ska förstå.

När jag var liten så bodde min familj i Kopparberg och när jag var 3 år flyttade vi till Kumla. Själv bor jag nu i Jönköping sedan 7 år tillbaka. Mellan Kumla och Kopparberg ligger i alla fall vår stuga. Anledningen till att jag fick en sådan längtan dit var att de pratade om platsen på nyheterna. Då utifrån en brand inne i samhället vilket inte var så positivt. Men, det fick mig i alla fall att tänka på ÖLSJÖN som ligger en liten resväg från vår stuga. Inte ett så trevligt namn, men så heter det i alla fall. När min lillasyster och jag var liten så gjorde vi ett försök till att döpa om det till champissjön. Men, det varade inte så länge. Ölsjön är ölsjön och kommer alltid att vara.

Här kommer en beskrivning:

Ölsjön är en fantastisk sjö. Det är svart vatten, men rent och klart ändå. Man kan lätt tvätta håret i sjön, bada och känna sig fräsch efteråt. Alltså friskt och klart vatten. Pappa mätte avståndet mellan bryggorna så jag kunde ta min simtur och veta hur långt jag simmat. Det är inhängnat med bryggor så det finns ett område för barnen att bada på. Hopptorn för de som inte är höjdrädda och botten på sjön är fräsch. Vid sjön finns en camping och en kiosk. En heldag på stranden eller varför inte kvällsdopp? Finns lekpark och även beachvolley. Jag skulle säga att det är en glömd plats inne i skogen dit ingen nästan åker. Jag har alltid undrat varför. Visst är det några familjer en stekig sommardag, men skulle lätt få plats för fler. Så varför inte ta en sväng förbi om du är på väg neråt eller uppåt landet. Sök bara på Ölsjön i din i-phone eller titta på en karta. Lätt värt ett besök. Jag hoppas verkligen jag har en möjlighet att komma dit i sommar.

Ölsjön är ett av mina smultronställen, där jag verkligen kan koppla av.
Vad är ditt? låt mig höra!
Här nedan följer bilder...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar