torsdag 28 juni 2012

JÖNKÖPING!


Vad kan man göra i Jönköping på en ledig dag?
Ja, det beror ju på om det är fint väder eller inte. Idag var det i alla fall strålande väder.
Här nedan följer både mat, bak och bad tips....

På morgonen gick jag iväg till sjukgymnasten och tränade. Sofie frågade varför jag gick upp så tidigt när jag var ledig. Sanningen är att jag skulle dö av värmeslag inne på gymmet senare på dagen. Särskilt under en sådan här skön sommardag. Fläkten stod redan på när jag kom. Jag var helt ensam på gymmet en hel timma. Ljuvligt! Denna bild är tagen ståendes på kyrkogården under min promenad till gymmet. Bara av det vaknar man.

Efter det så mötte jag upp min kompis Mia. Vi hände massa på gymnasiet och nu har vi så där go och härlig kontakt igen. En sådan där vän som man kan prata med om det mesta. En sådan vän som jag gillar skarpt. Hon åkte från Göteborg bara över dagen för att få träffa mig. Vi började med att åka hem till mig för att jag ville visa hur jag bodde. Vi drack kaffe och åt macka på min balkong. KAFFE är en superviktig morgonrutin. Annars blir jag inte glad!

Stranden nästa säger jag. Hemma kan man inte sitta och häcka. Så här kommer ett av sommarens absoluta badtips. Min mamma sa en gång att undra varför man inte har hört mer om vätterstranden i Jönköping. En lång sandstrand som ligger centralt mitt inne i Sveriges tionde största stad. Där kan man även ligga på gräset om det skulle passa bättre. Absolut ett utflyktsmål att rekomendera. Även för dig som inte är Jönköpingsbo. Mia gav betyget att hit kan man ju åka på semester. Bra betyg tycker jag. Finns många fina semesterställen i Sverige. Här nedan följer två bilder. Får uppdatera med några fler bilder någon dag där ni kan få se mer av stranden. Idag doppades dock bara fötterna, vi var inte på stranden så länge, någon timma. Många skulle säga att Vättern är ganska kall. Jag skulle mer säga att någon badkruka är jag inte. Jag badar gärna så tidigt som möjligt. Visst är Vättern är lite kall, men sätter sommaren fart så blir det nog ordning på det. Vättern känns nästan som en blandning mellan en sjö och ett hav.


Efter stranden så gick vi till Prima och åt. Prima är en fräsch Pizzeria enligt mitt tycke som inte ligger så långt från stranden. Jag åt en Mexicana utan ost (gillar inte ost), Pizzan var STARK, men det gillar jag skarpt!

Vi funderade sedan på att ta en glass på Gelato (den italienska glassbaren bredvid Prima, glass att rekomendera), men vi tog oss mot Piren istället. Piren är vid hamnen, där det ligger båtar, massa resturanger och glass ställen. Dessutom ljuvlig utsikt. Jag valde två kulor SIA glass och Mia valde två kulor Mormor Magdas glass. Mormor Magda har sin glass fabrik i Taberg utanför Jönköping. http://www.darproducerat.se/ (Är Mormor Magdas hemsida). Jag fick faktiskt aldrig höra Mias betyg på glassen. Men, hon såg nöjd ut:)

Mia, med fin Vätterutsikt från Piren!

När jag sagt hejdå till Mia köpte jag med mig jordgubbar hem till kvällsmat och åt det tillsammans med grädde, mjölk och socker. På min balkong alltså!! Älskar min balkong och jag älskar jordgubbar!

¨

Sen blev det bakdags. Kladdkakemuffins ala Emma Westberg. Receptet hittar du här och även Emmas blogg: http://www.emmashusbestyr.se/search/label/Choklad Jag undrar vad jag ska ha för topping när det väl är dags för servering. Emma valde hallon. Mmm mycket gott! Men, har ni mer förslag? Låt mig veta! Jag gjorde 3 satser och det blev 27 stycken muffins.

Nu sitter jag åter igen i det friska sommar rummet. Elin (en av mina kombos, bor med tre tjejer) kom precis in i rummet och sa: Vilken ljuvlig kväll! Det är sommar i Sverige mina vänner!! NJUT! Det gör jag!

Ha en GOD NATT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar