tisdag 26 februari 2013

Hur blir man vuxen?

Precis den frågan ställde ett barn idag. Smart fråga. Relevant fråga. Den frågan ställer jag nog själv ibland.

Hur blir man vuxen? Vad säger du? Det skulle man kunna skriva en hel utläggning om.

För det första har vi ju en fysisk kropp som växer. Därför måste vi ta hand om den kroppen.
Som barn behöver man trygghet och man ska inte förväntas bli vuxen när man inte är vuxen. Man måste få vara barn. Däremot kanske man som barn/tonåring måste ha en vilja att att utvecklas och lära sig saker. Saker som att städa. Att jobba. Att vila. Att vara ekonomisk. Även om det kanske är mer ens föräldrar som ska lära en såna saker för att man ska klara av vuxenlivet. Min mamma och pappa har lärt mig mycket saker även om jag inte alltid haft en vilja till det. Vissa saker är jag bra på och andra saker mindre bra på. Och vissa saker har jag faktiskt inte lärt mig utan frågar fortfarande mamma om hur man rengör en ugn på bästa sätt eller så frågar jag pappa om hur man gör vissa smarta val eller hur man är hantverkare på bästa sätt.

Att ha roligt behöver barn inte lära sig. Det är de bra på.
Innan jag blev vuxen och flyttade hemifrån tänkte jag: ROSA MOLN är det att bli vuxen. Men, jag måste säga att ibland är det många gånger roligare att vara barn än att vara vuxen. Jag testade ikväll. Tjejen jag var barnvakt åt lärde mig bland annat några vaggvisor och att ha fantasi. Det är hon expert på,

Jag blev nog lite mer vuxen ikväll när jag med en viss mognad insåg att jag hade barnasinnet kvar och kunde leka med barbie för att sedan lägga mig på soffan och lyssna på vaggvisor från speldosan och känna ro. Att vara vuxen är ett begrepp på ett sätt. Men, att bli vuxen på riktigt skulle jag säga handlar många gånger om att ha barnasinnets nyfikenhet med sig hela livet. Så nu frågar jag dig:

Hur blir man vuxen? Jag tyckte det var en för svår fråga att svara på. Att bli vuxen är inte alltid så lätt. Livet mellan barn och vuxen måste nog vara en av de svåraste perioderna i livet. I alla fall enligt mig.

Därför är det så otroligt skönt och säga att just nu trivs jag väldigt bra med att vara vuxen.
Hoppas jag kan få dela erfarenheten av vägen dit med den som behöver.
Det är de äldre som har berättat om erfarenheten dit för mig som har vart de VIKTIGASTE PERSONERNA I MITT LIV. Eftersom du kan läsa detta så borde du i alla fall vara över typ 7 år. Vilket betyder att du förmodligen är äldre än många du känner. Vilket också betyder att du också är ett föredöme för någon annan. Glöm inte det! Att veta att man är ett föredöme för någon annan skulle jag nog säga är ganska vuxet, det är ett ansvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar