fredag 15 februari 2013

Stekpannebröd

Nu har jag inte bloggat på ett tag. Så nu har jag några olika saker att blogga om. Idag får det bli stekpannebröd.
 
Så här gick det till.. ibland blir jag så fruktansvärt sugen på att baka. Det blev jag häromdagen och det är väl där min kreativa ådra kommer fram. Brukar säga att det är en viss avsaknad av den annars.
 
Men, jag kom på att jag var sugen att baka när jag kom hem och jag hade givetvis ingen jäst. Jag googlade då på bröd utan jäst. Och hittade stekpannebröd. Och tur var väl det för jag hade bakpulver och mjölk precis så det räckte.
 
Här kommer receptet:
4,5 dl Vetemjöl
0,5 tsk Salt
2 tsk bakpulver
50 gram smör
2 dl
mjölk
 
1. Blanda de torra ingridienserna i en skål
2. Tillsätt smöret och finfördela med gaffeln eller fingertopparna
3. Häll i mjölken och blanda snabbt ihop till en deg
4. Dela degen i flera små delar och blanda snabbt ihop till en deg.
5. Värm en gutjärnsstekpanna. Det ska inte vara något fett i pannan. Grädda en kaka i taget, cirka 4 minuter per sida. Vänd när det blir bruna fläckar på kakan. Anpassa värmen efter hand.
 
Serveringsförslag: Passar till lunchen eller frukost.
 
Mitt betyg: Mycket gott, smakar lite som scones, måste vara varma och det går och värma i micro i efterhand. Är även gott att doppa i vaniljyoghurt. Haha.. en av mina små egenheter.. vad är dina? Snabbt, gott och enkelt var detta.
 

1 kommentar:

  1. Mmmm... Lät gott!

    När jag var tonåring och hängde på Donken så gillade jag att doppa strips i mjukglass... Det skulle jag nog iofs gilla fortfarande! :-) det händer nog bara inte särskilt ofta längre...

    SvaraRadera