tisdag 5 februari 2013

TRÄNING=PIGG

Nu ska jag berätta om träningsupplevelse jag hade idag, men först en liten bakgrund. Var beredd på ett lite längre inlägg, men förhoppningsvis ett intressant sådant!

Detta har jag nog skrivit om förut, men för er som inte läst:
En morgon någong gång våren 2007 så vaknade jag med en fruktansvärd yrsel. Det kändes som att det var stjärnor ovanför huvudet, precis som när någon slår sig i en tecknad film ni vet. För att göra en lång historia kort (den längre kan vi ta en annan gång). De två första åren hade jag inte så ont av yrseln och det var först det tredje året som utredningen tog steg framåt.

Först hittade de inga fysiska orsaker. Ofta kunde det vara ganska svårt att sova och ibland till och med äta. Ibland var det svårt att köra bil, koncentrera sig på saker och jag vågade inte bära tyngre saker. Yrseln var inte konstant, men kom i omgångar. Otroligt jobbigt, omotiverande och tröttande.

Mars-Augusti förra året var en ganska lugn yrselpersiod. Vilket för mig gav en stor dos motivation. Jag gick hos sjukgymnasten två gånger i veckan och skulle egentligen ha avslutat på gymmet där när hösten 2012 började. Men, i början av augusti var jag ledare på ungdomslägret vi har i kyrkan. Den sista morgonen vaknade jag mer yr än någonsin. Jag kunde inte gå själv och inte få i mig någon mat. Jag blev genast väldigt orolig. Jag blev inkörd till akuten i Göteborg och där hittade de något de inte hittat innan. KRISTALLSJUKAN. Otroligt skönt med en diagnos som på något vis går att ta på.

Kristallsjukan är en öron och balans sjukdom. Alla har kristaller i båggångarna. Om de hamnar i fel båggång så blir man riktigt yr. Denna sjukdom kan avhjälpas med lättare manövrar så att kristallerna hamnar rätt. Denna manöver kan jag nu göra själv och jag avslutade tiden hos sjukgymnasten i december. Då fick jag fysisk aktivitet på recept som innebär att jag ska träna minst två gånger i veckan på egen hand. Jag måste berätta att jag nu inte känt någon yrsel sen i början av oktober. Vilket är helt ljuvligt. Tacksam för bra hjälp och det skulle faktiskt kunna vara så att yrseln är helt borta. Var aldrig rädd för att vara envis om att få bra hjälp.

Nu kommer jag äntligen till dagens träningsupplevelse: Jag har egentligen inte haft någon större förkylning, ingen feber och inget ont i halsen för än innan jag fick yrsel första gången (lyllos mig). Men, innan jul så kom det som aldrig förr och det har inte riktigt gett sig än. När man har ont i halsen och har feber så har jag förstått att man inte ska träna. Har dock försökt komma igång när jag inte haft ont i halsen och haft feber, men så har det kommit tillbaka igen. Eftersom jag så sällan är förkyld så har jag haft lite problem med hur man kommer igång när förkylningen börjar ge sig. Hur gör du?

Idag var jag så trött så det jag skulle plugga var som en enda röra framför ögonen och jag var nära på att somna väldigt tidigt. Istället så fick min syssling Hedvig med mig på en promenad runt Munksjön. Oj vad det gav mig pigghetskänsla och jag har fått massa gjort här hemma efter den promenaden. En riktig upplevelse. Något jag lärt mig under den här tiden är att träning gör en pigg och det hjälper mig att hålla mig frisk. Det är bättre att börja i det lilla än att sätta upp stora mål på än gång, då slutar man ganska snabbt. Det lilla kan vara att börja med en promenad som jag gjorde idag. Jag kommer fortsätta träna för att hålla kropp och kristaller i balans. Hoppas detta gav dig någon motivation att börja du med eller att kanske fortsätta. Träning är bra.

Jag brukar inte specifikt blogga om träning, kanske mer om olika upplevelser jag gör i vardagen och om saker som berör mig. Men en som bloggar om träning är min föredetta klasskompis Eric som jobbar på Kungsporten som pastor/gympastor. Ett tips är att läsa hans blogg. Grymt bra blogg: http://gympastorn.wordpress.com/

Imorgon eller på torsdag blir det gymmet!
See ya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar