tisdag 17 juli 2012

Att vara missnöjd är en bra början...

... du kan alltid göra något åt det!

Det var en dag som jag gick och tänkte. Vad är det som gör att folk gör allt det bra som de gör. Ger mat till hungriga, tar hand om barn som inte har bra föräldrar, skriver insändare över saker de vill se en förändring i, ja att folk helt enkelt engagerar sig timme ut och timme in.

Sen fick jag en grymt bra bok av min fina kompis Emma Westberg. Hon gav mig den med orden att boken handlar om hjärtefrågor och att det är citroner på framsidan (jag älskar att äta citron):



Boken heter alltså att vara missnöjd är en bra början. Sist jag såg den kostade den 20 kr på Nya musik. http://www.nyamusik.se/ Det är Bill Hybels som har skrivit den.

Så här står det på baksidan:

Är du missnöjd? Bra! Då vet du nämligen det viktigaste du behöver få reda på för att kunna göra någon skillnad här i världen. Det är nämligen just på det område du inte står ut längre som Gud vill använda dig till att förändra världen. Han letar efter någon som är precis som du- med dina erfarenheter och talanger - och som är precis så upprörd som du är över någonting i världen som inte står rätt till. Han är nämligen upprörd över samma sak. Så tänk efter, vad är det som du inte kan stå ut med? I den här boken visar Bill Hybels vilken dramatisk inverkan vårt missnöje kan få när vi låter det inspirera oss i stället för att frustrera oss. Genom exempel från Bibeln, sitt eget liv och andra människors erfarenheter visar han hur vi kan låta detta missnöje bli en drivkraft till att förändra världen.

Mitt omdöme: Grymt bra bok! Precis sån inspiration som jag behövde inför kommande läger undervisning. Boken gör mig frustrerad på ett inspirerande sätt. I början ställer Bill Hybels samma fråga som jag ställde, varför gör människor det de gör? Kanske därför boken fångade mig direkt. Boken har hjälpt mig att se min egen resa och kanske även exempel på hur jag kan gå vidare med det jag är missnöjd med. För jag vill vara med och förändra. Just vad jag är missnöjd över kanske jag berättar en annan dag. Exempel på personer som Bill Hybels tar upp utifrån deras heliga missnöje är: Karl-Alfred, Bono, Moder Theresa, Martin Luther, men även helt okända människor för mig som verkligen har kämpat hårt för att se någon slags rättvisa i situationer där de har ett heligt missnöje.

Sociala orättvisor? Dåliga predikningar? Trasiga relationer? Aids-problemet? Vad är du missnöjd över? Vet du det? Kanske dags att ta reda på det och gör något åt det. Ge inte upp. Mitt tips är att börja läsa denna bok. Jag ska alldeles snart läsa de sista sidorna.

Andra saker jag gjort idag:


Korv, potatis, morotsgryta med diverse andra ingridienser. Det blev 8 portioner.


Tagit en löprunda, tog en paus vid utomhusgymmet och njöt av solen.

Ätit kvällsmat på balkongen: Oboy, kanelknäcke och mumsiga jordgubbar! MUMS, What a day!
                                                              

1 kommentar: