tisdag 10 juli 2012

En riktig baddag


Det blir lite si så där med bloggandet när jag är hemma i Kumla. Min laptop är sönder och alla andra vill ha denna dator, men nu passar jag på. Igår var en riktig baddag med sol och värme, medan många andra platser i Sverige hade massa regn och översvämmningar.

Först gick jag till Djupadalsbadet i Kumla. Något som vi som barn även kallade Kumlasjön. Kumlasjön är i själva verket sjön som ligger bredvid bassängerna. Djupdalsbadet består i alla fall av en plaskdamm, en mellanbassäng, en stor bassäng, en vattenrutschbana och en hopptornsbassäng. Igår gick jag dit ensam för jag fick ingen med mig. I Kumla ligger det ingen sjö utan man får då åka en bit med bil. Däremot har vi bassänger och kalkbrott (de ska jag blogga om en annan dag). I alla fall jag fick ingen med mig för i min ålder är det inte så poppis att gå dit, det är nog mer poppis för barnfamiljer och yngre tonåringar. Jag är av det slaget att är det varmt och jag inte har någon cykel eller bil så är det av största vikt för mig att jag får bada och då i bassäng, hav, sjö (jag tar vad som erbjuds). När vi var små så ville vi nästan inte bada någon annanstans än i bassänger för då såg man botten. Djupadalsbadet har även en camping och en minigolfbana. Jag tog med mig en bok hit som jag tänkte läsa, men väl där så mötte jag två barnfamiljer från kyrkan här hemma som jag hängde med hela dagen. Mycket trevligt. Jag simmade även 1,5 km. När jag inte hade så mycket att göra på somrarna innan så gick jag alltid hit och simmade. Det är rofyllt. Det var två som kommenterade min simning igår som simmade efter mig. De sa: Kom så simmar vi efter i svallvågorna, då går det snabbare. Det fick mig att känna mig som en riktig atlet.

Här kan du läsa mer om djupadalsbadet som är ett av de största utomhusbad jag har vart vid:



Jag kom hem runt 17 och åt mammas goda mos och hemmagjorda biffar. Då var min lillasyster och en gemensam kompis till oss hemma. De och en kompis skulle åka till Bäcksjön. Där har jag faktiskt aldrig vart. Det ligger lite utanför Hallsberg. Det var en mycket trevlig och fräsch sjö. Lite kall först, men sen var vi i en stund. Vädret var fint och vi kunde ligga och soltorka. Vi lekte skrattlekar och åt melon. På plats var det lite aktiviteter och tävlingar (vi tittade dock bara på). En tävling var att sätta tryne på Bert Karlsson:)


På min blogg har jag varlt att presentera mycket tips. Det bland annat bad, bak och boktips. Hoppas ni känner att ni får det. Jag har valt det just för att jag känner att jag gillar att bada, baka och läsa. Läsa har jag dock inte gjort så mycket än denna sommaren. Men, håller på med en bok jag snart ska skriva om. Sen kan det slinka in en och en annan fundering. Jag är rätt bra på att fundera. Till sist vill jag bara bjuda på en bild. Varför en bild på ett broräcke? Jo för att år 2005 en vecka efter att jag fått körkort så åkte vi med ny generation (www.nygeneration.se) i Örebro området. Jag körde bilen och fick lite för mycket högerstyrning direkt efter en rondell och pang så åkte jag in i detta broräcke och välte bilen i cirka 25 km/h. En bedrift i sig och bilen var paj. Detta minns verkligen folk och säger att de alltid tänker på mig när de åker över denna bro. Känns ändå rätt smickrande att så många tänker på mig. En historia jag bjuder på och skrattar åt så här i efterhand. Ingen skadade sig ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar