söndag 8 juli 2012

Festfixare, fantastiska människor och massa käk!


Denna helg har vart fantastisk och det menar jag verkligen. Alla mina tre syskon har vart hemma, jag har ätit så jag är mätt för en hel vecka framöver och jag har även häng med fantastiska vänner.

Lördag: Då vaknade jag sent, mamma gjorde i ordning frukost till mig. Kaffe med dopp av knäckebröd (bästa frukosten ever). Sen så påbörjades festförberedelserna. Pappa fyllde 60 år för en vecka sedan. Men, han visste inte att vi var hemma just för hans skull. Vi hade hans fest hemma hos min storasyster och det kom även några extra som inte ingår i vår familj. Pappa kom och då stämde vi upp i en falsk sång (vi är ingen musikfamilj), festen var vår present till honom.

Varmrätt: Sambaloelek kött, kyckling, sås, sallad, mammas potatissallad, ris, färsk potatis, mitt knäckebröd som jag har gett recept på innan, marinerade tomater, philadelfiaostcreme. Jag ska återkomma med recept framöver. Kan inte skriva in alla på en gång.

Kakkalaset: Mammas dubblingar (bäst), jordnötskakor, annanspaj, kladdkakemuffins, chokladbollar, marängchokladsnittar, rabarber, hallon, cheesecake med bär på.

Det blev en mycket lyckad kväll. Fint väder, krocket, kubb, kakor, mycket käk och många glada skratt. Glädje från topp till tå. Tacksam.

Söndag: Då följde jag med en kompis ut till Hampelägret. Hampe är ett läger som jag var på mycket när jag var yngre och det är alltid en sån känsla att vara tillbaka. Sara Lindholm från United Malmö predikade. Fantastiskt bra. Vi stannade och åt lunch där. När jag kom hem så var jag hemma och låg på soffan och pratade med mamma och pappa innan jag gick till min syster igen. Vi fikade och vinkade av min bror med familj innan de åkte tillbaka till Stockholm igen. Olivia ville hänga lite med mig. Olivia är min systerdotter. Vi bakade chokladbollar med Geisha, Toblerone och Daim i till hennes födelsedag på torsdag. Hon fyller hela 12 år. Stor tjej. Stolt moster.

Nu ska vi äta kebabrulle, äkta Kumla kebab vilken är den bästa. Åå vad jag är hungrig (kan man inte tro efter denna helg). Jag återkommer med recept på helgens goda meny. Här nedan följer även en hel del bilder. Fick inte med den fina syskonbilden och jag ursäktar mig om bilderna hamnar i lite fel ordning. Vill du ha något specifikt recept snart så är det bara och säga till. Jag står till tjänst.



                                                                    KAKBUFFEN


                                    
    Min brorsson Noah, mest bilder på honom eftersom jag bara träffat han en gång.
                                   
                                                                       HAMPE
                                                      60 årskalas i trädgården!


                     Mamma och son, Upendo ska fläta i sådana flätor i mitt hår någon dag.


60 års buffen!

                                                      NOAH IMANI HASSELGREN


African style!


Olivias och mina chokladbollar.

                                                      Äldsta systerdotter och lillasyster.


Trött


Upendo lär ut afrikansdans och barnen leker med lego. Med det tackar jag för mig denna gång.
Kul att du läser min blogg. Hoppas du har en lika härlig sommar som jag. Jag är glad och tacksam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar