torsdag 19 juli 2012

Pajfest och kakbak.

Sitter på min säng. Fryser. Sommaren är borta. Hoppas den kommer igen. Jag brukar inte frysa, typ aldrig. Doch sjukt skönt att vara ledig (erkänner inte att jag har lite plugg kvar från våren. Igår var det pajfest (födelsedagsfest) hos Linda. Det för Angelica och Linda. Det bjöds på matpaj och efterättspaj. Otroligt bra idé och väldigt gott, särskilt rabarberpaj. Innan kalaset träffades jag och Josefina för att baka våra presenter. Det blev Brownies med mandel och Passionsfruktscurd drömmar. Recepten kommer här nedanför:


Brownies med mandel

"Är du sugen på något gott och sött som går riktigt fort att göra är detta receptet du söker! Och vill du ha kakor med nötter, är det bara att tillsätta 50 g hackade nötter. " (Mandel i detta fall)

Ca 25 stycken

100 gram smör
100 gram choklad
2 ägg
2 dl strösocker
11/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

1. Smält smöret i en kastrull tillsammans med chokladen. Svag värme. Låt det sedan svalna något.
2. Tillsätt ägg, socker, vetemjöl och bakpulver. Rör smeten jämn och slät.
3. Klä en 20*30 cm form med bakplåtspapper och bred ut smeten. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 25 minuter.

Passionsfruktscurd drömmar (går och sylt och andra smaker med, vi ville testa något nytt)

Ca 40 stycken
Goda och lättbakade kakor med härlig mitt.

200 gram smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl potatismjöl
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Gör så här:
1. Sätt ugenen på 175 grader. Blanda alla ingridienserna till en smidig deg. Gärna i matberedare.
2. Rulla degen till två längder och skär varje längd i ca 20 bitar. Rulla bitarna till kulor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
3. Tryck en grop i mitten på kakan och fyll den med sylt.
4. Grädda kakorna i nedre delen av ugenen i 10-12 minuter.


När kakorna var klara så smakade vi dem så de var ätbara. Oh ja visst!
Sen så skrev vi ettiketer, lade kakorna i påsar och knöt snören runt. Vips så hade vi två presenter. Ett bra tips från mig till dig! Grattis Linda och Angelica.
Ha en fortsatt skön och förhoppningsvis snart varm sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar