måndag 28 januari 2013

Hemma bra, men hemma bäst!

Jag kommer ihåg den där tiden då Jönköping inte riktigt blivit hemma än. Då var det ganska äventyrligt. Min känsla då var att det hette: Hemma bra, men borta bäst. Nu är Jönköping hemma, men Kumla är också hemma. Det går liksom inte att utesluta det andra. Jag har två hem och båda är bra, men båda är bäst. Skillnaden är dock att komma hem till Kumla är att komma hem på ledighet oavsett om man har plugg eller inte. Så skönt är det! Känner du igen dig?

I lördags var jag barnvakt åt de två mellersta syskonbarnen i storaysters familj. Egentligen alla fyra, men märkte knappt av den äldsta och den yngsta. Man kan väl säga att den äldsta har blivit stor och gillar att ta hand om den yngsta. Den yngsta är annars överallt och ingenstans, märkte dock knappt av henne. Jag och de mellersta lekte smakleken. För flera år sen lekte jag och min storayster den och nu introducerade jag den till mina syskonbarn. Dock hällde jag inte potatismjöl i halsen på dem som min syster gjorde på mig.

Så här går leken till
Vi tog fram alla saker vi tyckte om. Och tyckte vi absolut inte om det så fick vi säga det. Jag valde bort ostchips, Mikaela gillade allt och Lukas valde bort hallonsylt och allt med nötter i. Sen ska man turas om och blunda och de andra ska välja ut en sak man ska smaka på och gissa vad det är. Det bara strålade i deras ögon när de blandade citron, gurka, socker och vanlijsocker. Det blev deras nya favoritlek. Om jag plockar poäng så skulle jag lätt kunna smaka på världens äckligaste blandning. Fjäsk!

Igår hade mamma och jag myskväll. I den Hasselgrenska familjen har mys alltid vart vid köksbordet. Men, igår hade vi mys i tv-soffan. Min mamma tittar aldrig på TV typ. Vår gemensamma favorit var Spårlöst. Sen fick jag introducera mamma till så ska det låta och vem Peter Settman är. Jag kan inte annat än älska min mamma, hon är världens sötaste!

Bjuder på en bild från smakleken:

1 kommentar: