torsdag 31 januari 2013

WOW känsla bland missbildade muffins..

I tisdags var jag barnvakt igen åt mina syskonbarn. Det är så spännande att följa dem. När jag skulle natta Mikaela och Lukas fick Mikaela läsa en sida ur sin barnbibel för oss. Sen låg vi och pratade om lite allt möjligt. Vi pratade om en händelse där en människa råkat ut för ett rån och vi bad för den personen. Då sa Mikaela att man ska inte lita på någon. Där blev det gensast lite svårt att vara vuxen. Vad skulle äga nu?
 
Jag fick berätta att man kan visst lita på de man känner bra, men att man ska vara försiktigt. Att man tex. inte ska följa med någon okänd person i en bil som frågar efter vägen. Jag ville verkligen inte skrämma upp dem och det tror jag inte att jag gjorde heller. Jag berättade om en gång när en kille frågat efter vägen och ville att jag skulle följa med i bilen. Han tjatade och tjatade, men jag var bestämd. När han tillslut åkte iväg tog jag regestreringsnumret och kollade upp det. Bilen var stulen. Lukas utbrast: WOW Frida, tog du fast en tjuv. COOLT!
Jag sa att jag inte visste om de tog fast honom, men jag kunde inte låta bli att känna mig som världens coolaste moster. Jag hade lyckats med nattningen, men funderade mycket den kvällen. Hur pratar man med barn om mindre "bekväma" saker utan att skrämma upp dem? Hur gör du?
 
Sen var det den stora som fick lite tid. 12 åringen. Känner mig dock inte som en barnvakt för henne. Jag gillar bara att hänga med henne. Hon är världens grymmaste systerdotter. Hon är SMART!
 
Vi bakade missbildade muffins. Jag googlade recept på muffins och vi följde det till punkt och pricka. Vi hade i 2 matskedar kakao också. Sne hackade vi både mörk och vit choklad i smeten. Vi skulle göra minimuffins. Men, formarna var SÄMST, allt bara flöt ut. Så vi fick ha över smeten i muffinsplåtarna. De blev verkligen missbildade, men ack så goda och särskilt om man värmer de i micron så chokladen smälter på nytt. Oliva och jag brukar mixtra lite. I somras gjorde jag och Olivia chokladbollar med smält och hackad Geisha i. Det blev min stora favorit! Testa vetja!
 
Detta var receptet på en lyckad barnvaktskväll!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar