måndag 7 januari 2013

Lärdom från lyxfällan på tv 3

Det där med att få ekonomin att gå ihop som student är ibland lite knepigt.
Jag tycker dock att jag klarat mig ganska bra och studentlivet har vart fantastiskt. Jag har nog lagt mest pengar på bra mat, det har vart viktigt för mig.

De knepigaste månaderna är de månaderna när man får lite mindre studiebidrag än normalt. Just denna månad var en sådan månad. Då tänkte jag på en lärdom jag lärt mig från Lyxfällan.

Nu kanske du undrar var jag skriver om lyxfällan. Jag har nog sett alla avsnitt av Lyxfällan (Nörd?). Jag älskar att se hur programledarna ger råd och coachar familjerna mot rätt väg. Sådana som hamnat lite i klistret. Programmet har även lärt mig ett och annat om ekonomi och om räntor osv.

Nu kommer lärdomen: Jag hade två fakturor som jag skulle betala innan det normalstora studiebidraget kommer. Eller det är till och med lite större än normalt. Då ringde jag direkt som jag har lärt mig och det var inget problem att flytta fram fakturadatumet till studiebidraget kommit. De man ringer till är ofta väldigt samarbetsvilliga. Ett problem går oftast att lösa... Tänk så nästa gång något känns lite problematiskt... Hur ska jag lösa detta?

Det var dagsens lärdom som jag ville skicka med till dig....
Bless

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar