tisdag 22 januari 2013

Mitt bästa tips är att avsluta på topp!

Idag var det rätt segt att komma upp efter en sådär natt. Ibland blir det så och inatt vet jag inte varför. Vi har det ganska kallt här i Laggårn, särskilt i köket. Laggårn kallas vårt kollektiv. Därav blev det varm choklad i morse istället för kaffe, känns som chokladen värmer kroppen mer. Kaffe kan man dock inte klara sig utan, inte jag i alla fall. Så det blev en kopp när jag kom till skolan.

Trots en mindre bra natt så var mitt huvud väldigt mycket med idag. Det känns som jag börjar se ett slut på Greksika kursen. Det gillar jag skarpt. Dock satt jag alldeles för länge. Därför kommer mitt bästa pluggtips här om man ska plugga en heldag:
- Man bestämmer sig för att gå upp tidigt (idag satsade jag på att vara i skolan 9.00)
- Ta med matlåda och mellanmål som räcker för dagen.
- Drick vatten (det gjorde jag inte idag)
- Bestäm dig för att börja ganska så snart som du kommer till din pluggplats.
- Plugga på det sättet du tycker är bäst, jag blir mest motiverad när jag pluggar med en klasskompis som också är motiverad (det gjorde jag idag)
- Ta pauser och få inspiration från en lärare (det fick jag idag)
- Diskutera spännande ämnen med andra som du pluggar med (men kom ihåg att du ska få något gjort också)
- Fråga om hjälp när du inte fattar, så du inte kör fast.
- Om du är som jag ska du inte sitta hemma och plugga, bara om du vet exakt vad du ska göra.
- Tänk på den effektiva pluggkurvan, börja längst ner och stegra hela tiden effektiviteten. Ibland får man nästa tvinga sig att fatta när man kör fast, men tillåt dig att köra fast. Men, var inte där för länge.
- Nu kommer mitt bästa tips: De dagar du har suttit och pluggat effektivt i cirka 6 timmar (som idag) då du börjar känna ett slut på arbetet. Avsluta då. Avsluta då på topp när du har som mest att skriva, då vet du vart du ska börja imorgon och huvudet är klart. Det är det absolut bästa sättet för mig. Idag avslutade jag alldeles för sent. Jag körde fast och min hjärna var helt slut. Hoppas min hjärna kommer på inatt var den ska börja imorgon. Ibland är det svårt och känna av det rätta läget för att säga: Slut på denna pluggdagen!

Jag tog ett träningspass på gymmet, ett lugnt sådant och det gick ganska segt, är inte riktigt helt på topp än och förkylningen sitter kvar i kroppen, dock inte halsont och så... kroppen har bara inte kommit tillbaka.

Nu är klockan 20:15 och jag ligger i min säng. Här ska jag vara tills jag somnar. Jag ska äta yoghurt och läsa en spännande bok. Återkommer om vad det är för bok!

Sov sött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar