lördag 15 mars 2014

Dreamcenter. WOW

Idag tog vi en sovmorgon. Ska man göra något vid 13 så blir det svårt och hinna med något innan. LA är sååå stort! Trots sovmorgon var jag så trött i bilen så jag nästan somnade. Carro är så grym som kör. Skulle faktiskt aldrig våga det här. Allt går så fort. 

Klockan 13 var det alltså dags att besöka detta ställe: 
Jag har länge drömt att få åka till Dreamcenter. Det är en organisation precis som Surfing The nation som gör en del liknande saker. Fast det är mycket större och mycket mer. Detta är ett gammalt sjukhus som dreamcenter nu äger: 
Dreamcenter startade 1994. Det är en kristen organisation som bygger på volontärer. De hjälper 50.000 individer/familjer varje månad med mat osv. Maten får de från foodbank precis som vi fick på Hawaii. De har typ en mobil vårdcentral och tandläkare. De hjälper människor som är drabbade av trafficking osv. I början när de jobbade mot trafficking hade de 8 bäddar för de människorna. Det var det största antalet bäddar i hela USA där man hjälper dessa människor. De visar hur mycket USA blundar för trafficking.
Vi gick en guidetur. (Som taget ur en film).
Utsikt från ett av taken.
Utsikt nr 2.
Här spelar några basket. Vad jag fattade så är det ungdomar som kommer från området som går skola på dreamcenter för att de inte har råd med annan skola.
Här är två lastbilar som åker ut med kläder och mat. Detta arbete startade för att en tjej kom till en 25 årig mamma med 5 barn och de var så fattiga så barnen klängde på tjejen kom dit för hon hade mat med sig. Hon fick en nöd för dessa människor. 
Dreamcenter är så mycket mer och har även någon form av ledarskola/lärjungaskola mm. 
Mer kan man läsa på www.dreamcenter.org

Jag är berörd av bara en timmas guidning. Men, det blir nog ett besök imorgon också. Jag skulle nog lätt kunna spendera några veckor här precis som jag gjort på Surfing The Nation. 

Sen bar det av mot stranden och kanske ett av de lyxigaste områden vi sett hittills. Manhattan beach, tänk att det kan vara sådana klasskillnader: 
Till sist bar det av mot farmers market. Det fanns mycket spännande saker. Väl värt ett besök om man är i LA. Köpte lite klistermärken på rulle. Minns när min storasyster hade flera sådana ark i ett bokmärkesalbum. Flashback. 
Det blev även: 
.. Att smaka på en kokosnöt. Sådär enligt oss.
Vandring i några fina shoppingkvarter. Kändes som man gick inne fast man gick ute. 

Och tro det eller ej:
Saltlakrits. Jag har hittat det i Amerika. Lyckligtjej.com

Hade jag varit kvar i LA lite längre hade jag även köpt: 
Leksandsknäcke. Det jag saknar mest i matväg typ. 

Farmersmarket var gammaldags,mysigt och billigt förutom det lyxiga kvarteret. Denna dag får en tia av tio möjliga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar