torsdag 27 mars 2014

Youthservice in Brooklyn.

Skrev detta igår kväll. Men då funkade inte internet så jag lägger ut det nu istället!

Ljuvligt att få låna syrrans dusch. 
Jag bor tillsammans med massa andra för syrran har rätt litet. Men, den gemensamma duschen är svinkall så jag fick låna hennes. LJUVLIGT. 

Vädret här idag har varit varmare, men med mycket vind. Idag följde jag med ett annat team till Bronx och hade söndagsskola. Det var väldigt kul idag och jag var mer inne i det idag. 

Det börjar med att vi gick till skolan och bjöd in barnen. När barnen kommer är det tävlingar vem som kan ha den största koncentrationen, vem som kan sjunga högst och vem som är tystast. Det berättas berättelser ur Bibeln och berättelser ur verkliga livet om att välja rätt val i livet osv. Det är även massa sång och godis osv. Det går nästan inte och berätta om alla upplevelser kring detta. 

Jag var bara med på en söndagsskola idag. Sen följde jag med på en buss där vi plockade upp massa workers. Det är ungdomar runt 12-14 år cirka som tränas av Staff. Tex. Av min lillasyster. De för typ vara hjälp ledare. Men, många kommer från trasiga hem och det finns mycket arbete att göra. Men, det finns de som har varit workers som idag jobbar här på Metro och har blivit kristna. Undra var de hamnat annars. Kanske i något gäng eller så. Fy vad bra med workers. Bussen gick till kvällens gudstjänst. Det bussades dit folk från hela New York. Mäktig syn. Häftigt liksom. Det var även barnkyrka 19.00, det skulle vi nog aldrig ha i Sverige så sent. 

Det började med att alla samlades och sen delade vi upp oss. Jag följde med Lina och hennes workers på ungdomsmötet.

Ungdomsmötet höll på cirka en timma och det var lovsång och predikan. Sen skjutsade vi hem ungdomarna med bussar. Hjälp vilket jobb. Min syrra var väldigt duktig på att sära på dem om de tjafsade eller skrek osv. Detta är verkligen barn från gettot. Här är det verkligen regler som gäller. Men bakom ligger kärlek. Annars skulle barnen inte komma. Skulle vi agera så som ledare i Sverige skulle det inte fungera. Olika situationer och olika kulturer är verkligen reflektionerna från idag. 

Detta var min dag. Hoppas du också haft en fin dag. Nu ska jag sova och ladda om för en morgondag. Tagget är på topp! 

Några bilder från dagen: 
Söndagsskolebussen inuti!
Redo för söndagsskola.
Ungdomsmötet. 
Mycket folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar