onsdag 26 mars 2014

Sunday School in Bronx.

Idag började jag och Lina (lillasyster) 9.00. Jag hängde mest på kontoret och såg vad hon gjorde. För er som inte läst min blogg innan så jobbar min lillasyster på Metro World Child i New York. Hon har gjort det i 3 år och jag är här och hälsar på. Imponerad av det hon gör. 

Efter kontorstid blev det en snabblunch.
Sen åkte jag ut med ett team på 6 stycken för att ha söndagsskola. Eftersom det är tisdag så har de alltså söndagsskola fler dagar i veckan. Teamen vad jag förstår har samma platser varje vecka så att de lär känna barnen. Ställena jag var på idag var de ställen min lillasyster var på när hon började här. Idag var det såååå kallt, men det gick och det var kul. 

Jag fick börja att stå utanför en skola för att välkomna barnen till Yogggibear (vet inte hur det stavas.)
I ett gathörn satte vi upp en mobil söndagsskola vilket blir sidewalk sundayschool. Vi gjorde denna typ av grej på flera ställen i Bronx idag. 

Jos 24:15 är minnesversen för barnen denna vecka. Lär de sig minnesversarna bra så är de med i en tävling om att få gå på bio med Yogggibear. Varje gång de åker ut så har de också en predikan och tävlingar. Idag var det ett något kortare program då det var så kallt. Men en gång var vi inomhus och då körde vi hela programmet. 

Jag var också med på någon form av förskola med över 100 barn och hade söndagsskola. 

Den jobbigaste upplevelsen idag var nog när en fröken på förskolan slår till en liten söt flicka för att hon var busig (alltså ingen personal från Metro utan en som jobbade på förskolan). Oavsett var ifrån man kommer, vad man har för regler osv. Så kommer jag aldrig att köpa ett sånt koncept att det ens är tillåtet. Jag blir SUPERFRUSTRERAD. Om man lär ungarna att inte slåss. Varför gör man det själv då? Inte tillåtet i min värld alls! Jag kan inte läsa biografier om de som blivit orättvist behandlade på det sättet, jag typ slänger boken. Det gör mig helt enkelt frustrerad att barn ens får ha det så. Nu var det bara en liten händelse just idag. Men jag blev irriterad inombords! 

En annan sak jag var med på idag var att knacka dörr och säga till barnen att komma till Yoggibear. Jag gick i smutsiga trappuppgångar, möte en och en annan hund (rädd för de). Kände bara en otrolig tacksamhet över hur bra jag har det.

Jag blev verkligen farsinerad över sättet att ha söndagsskola på. Annorlunda än i Sverige på något sätt. Jag brukar ofta försöka leta efter olikheter och likheter. Likheterna finns med. Just nu reflekterar jag mycket över dagen och vet inte vad jag ska skriva riktigt. Men det var så kul å få vara med och se vad min syster gjort och gör, jobba med hennes arbetskompisar och få vara med och älska New Yorks barn för det är exakt Metro gör. Nu har jag fått en bild av det. 

Imorgon ska jag vara med ett team igen så mer reflektioner kommer. Lina jobbar en del på kontoret. Men ska hänga med henne fredag och lördag. Blir så kul! 

Nu måste jag ladda för en morgondag och sova några timmar. Här kommer några bilder från dagen: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar