måndag 24 februari 2014

Den rädda lilla tjejen vs den modiga kvinnan

Jag skojar inte. Men, alltid när jag har varit utomlands med min familj eller vid vatten överhuvudtaget där det varit stora vågor så har jag stått vid stranden och tittat när alla andra simmat i vågorna. Jag var rädd för vågorna. Däremot ÄLSKAR jag att bada, men då i lugnt vatten. Men, är man uppvuxen i en pool så är man:) 

Idag följde jag, Carro och Helen med familjen Nyström till havet. För er som inte läst min blogg innan så är det en familj som är från Sverige som vi känner sen innan. De har bott här på Hawaii och STN i ett år nu. Jonas var bland annat min mentor och studievägledare när jag pluggade ledarskap och teologi. 

Idag testade vi på att surfa. Är man på Hawaii så är man. Att surfa kanske inte är det mest ultimata när man har haft en del yrsel och kristallsjuka (men, har inte alls känt av den idag) Kanske inte heller när man är rädd för vågor. Men, jag kan tala om att det var inte så farligt. En gång fick jag en våg över mig och det höll mig tillbaka litegrann för en stund. 

Jonas hade fullt sjå med att hålla koll på oss tre och hans son Isak. Jonas hjälpte mig in i ett par vågor. Det var riktigt häftigt. Kan inte riktigt beskriva känslan. Det gick fort och vågen tog mig långt. Det där med att försöka komma upp på fötter mitt i vågen hann jag inte fundera över så mycket just då. Jag är ju nybörjare. Men, testade på lugnt vatten i väldigt små vågor. Lyckades komma upp på knäna. Bra balansträning. 

Att vara i vatten tillsammans med massa surfare är som att befinna sig i någon slags trafik. Man bör akta sig, titta sig för och styra mm. Det kan också kännas lite guppigt:) 

Idag vann den modiga kvinnan över den lilla rädda tjejen. Men, jag funkar så att vill jag något (även om jag är rädd) så testar jag även om jag gör det i mindre skala. Jag älskar utmaning. Vissa saker vill jag inte, då gör jag det inte. Då ser jag ingen mening med att ens försöka. Sen finns det andra saker jag gör utan att tänka eftersom det är kul och då skrämmer det mig inte heller.
Tänk att surfa kan vara en utmaning för någon och en enkel match för en annan. Att hoppa hopptorn är en enkel match för mig, men en utmaning för någon annan. Detta beror ju mycket på erfarenheter. Men, tänk att Gud också lagt ner så olika saker i vårt liv... Sådant vi älskar, har känsla för, utmaningar osv. Är inte det häftigt? Tänk att varje människa är unik.
Vad ser du som en utmaning? 
Vad är en enkel match för dig?- Kanske kan du idag hjälpa någon annan att ta sig igenom en utmaning? 
Surfa skulle jag absolut kunna göra igen för att lära mig mer. 
Nu vet jag ju att det inte var så farligt som jag trodde.
Fint place. 


Linnea hittade en slemmig sjögurka. 

Nu ligger jag i min säng.
Lycklig och glad, nöjd med min dag! 

1 kommentar:

  1. Underbart ju!!!! Så avis på dig.... ;) Själv älskar jag vågor.. hihi.. underbart att få slänga sig i en våg måste jag säga.. ;) hihi....Hehe.. tänkte på.. hur är det med hajar där nere i havet?!?! hahaha.. jag hade nog knappt vågat bada pga av det.. hihi.. Kram....

    SvaraRadera